Francúzi kúpili vlaky za 15 miliárd, nezmestia sa na dráhu
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
PARÍŽ / Francúzi celkom isto spoznávajú čaro slovného spojenia "smiech cez slzy". Ich železničná spoločnosť si totiž objednala stovky nových vlakových súprav za 15 miliárd eur. Až potom však zistili, že ich nebudú môcť použiť, pretože sa na viac ako tisíc nástupíšť po celej krajine nevojdú. Sú totiž príliš široké.
Francúzska vláda potvrdila, že medializované informácie o nákupe nových vlakových súprav nevhodných pre stovky staníc v krajine sú pravdivé a stanice budú musieť prispôsobiť. Podľa Paríža je dôvodom zlyhanie koordinácie medzi dvoma železničnými spoločnosťami.
Nezmestia sa do staníc
Tie pri nákupe stoviek nových vlakov za 15 miliárd eur vzali do úvahy zlé rozmery, týkajúce sa iba staníc vybudovaných pred menej ako 30 rokmi. Problém však predstavujú tie, ktoré vybudovali pred približne 50 rokmi. Tieto staničné koridory sú totiž užšie a vlaky sa do nich nezmestia. Náklady na prispôsobenie 1 300 z celkového počtu 8 700 staníc v krajine odhadli na 50 miliónov eur, no suma zrejme porastie.
350 nových vlakov
Zlyhanie železničných spoločností SNCF a RFF ako prvý odhalil týždenník Le Canard Enchaîné. Spoločnosti však tvrdia, že problém sa týka iba 350 nových vlakov, ktoré by mali začať premávať v roku 2016. Týždenník píše, že nevhodných je všetkých takmer 1 900 súprav od výrobcov Alstom a Bombardier. Doteraz sa podarilo upraviť už 300 starých staníc.
"Je to, ako keby ste si kúpili ferrari, ktoré si chcete zaparkovať vo vašej garáži a uvedomíte si, že vaša garáž nemá úplne vhodnú veľkosť pre ferrari, pretože predtým ste ferrari nikdy nemali. Problém sme objavili trošku neskoro. Uznávame svoju vinu," povedal v tejto veci hovorca RFF Christophe Piednoël.
Celý problém podľa hovorcu vznikol tým, že RFF poskytla SNCF neúplné údaje o rozmeroch nástupíšť. Týždenník Canard Enchaine napísal, že RFF poslala len rozmery perónov, ktoré sa stavali pred tridsiatimi rokmi.
Viac ako 1 200 nástupíšť na francúzskych staniciach postavili pred päťdesiatimi rokmi. Podľa francúzskeho ministra dopravy Frédérica Cuvilliera je problém dôsledkom "absurdného železničného systému", ktorý vznikol oddelením RFF od SNCF v roku 1997. "Keď oddelíte prevádzkovateľov koľají od ich užívateľov, tak to nefunguje," prehlásil minister.
Na Slovensku rovnako
Železničný systém máme podobne rozdelený aj na Slovensku. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zabezpečujú správu a prevádzku železničnej dopravnej cesty, či poskytovanie služieb súvisiacich s jej obsluhou. Taktiež zriaďuje a prevádzkuje železničné, telekomunikačné a rádiové siete, výstavbu, úpravu a údržbu železničných a lanových dráh. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) naopak zabezpečuje osobnú dopravu.