Posty eurokomisárov rozdané, Šefčovičovi sa ušiel vesmír
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Portfólio dopravy, mobility a politiky pre vesmír je podľa slovenského eurokomisára Maroša Šefčoviča silným ekonomickým portfóliom, o aké sa od začiatku uchádzal. Šefčovič bude v komisii najdlhšie slúžiacim eurokomisárom.
Maroš Šefčovič pred eurovoľbami hovoril, že chce silný ekonomický rezort.
"Doprava je jedno z najsilnejších portfólií, pretože pokrýva oblasť celej infraštruktúry. Zamestnáva viac ako desať miliónov Európanov. Všetky najväčšie dopravné priemysly sú spojené s týmto portfóliom. Rovnako aj výška rozpočtu," povedal.
Podľa neho predseda Európskej komisie Jean-Claude Juncker zmenil doterajší koncept organizácie Komisie, keď po novom budú jej podpredsedovia zodpovední za horizontálnu koordináciu bez konkrétneho portfólia.
"Som rád, že mi predseda Komisie dáva možnosť prejsť od všeobecnej agendy zameranej skôr na vnútorný chod Komisie a komunikáciu s ostatnými inštitúciami k oblasti, ktorá je konkrétna a má reálny prínos pre európskych občanov," uviedol.
Podobnú stratégiu zvolili i kolegovia - komisári z Nemecka a Francúzska, ktorým ponúkli rovnako ako jemu funkciu podpredsedu-koordinátora, bez konkrétneho portfólia.
Podľa Šefčoviča o získaní portfólia pre dopravu rozhodlo viacero faktorov. "Prvý, že od začiatku som jasne deklaroval záujem o silné ekonomické portfólio," vysvetlil.
Každodenný život ľudí
Od začiatku leta prebiehali zložité rokovania. Dostal aj otázku, či chce pokračovať ako podpredseda Komisie."Chcel som ísť do oblasti, ktorá má dopad na každodenný život ľudí," povedal.
Podľa Šefčoviča rozhodol tiež vzťah s predsedom Komisie, s ktorým sa poznajú z rokovaní o vstupe do eurozóny.
Európsky "rezort dopravy" má podľa Šefčoviča spolu s poľnohospodárstvom, regionálnou politikou, vedou a výskumom jeden z najvyšších rozpočtov v rámci európskeho rozpočtu. Ide o takmer štyridsať miliárd eur vrátane vesmírnych programov Galileo, Kopernikus a horizontálneho programu Connecting Europe Facility (nástroj na prepojenia v Európe).
"Connecting Europe Facility je nástroj, prostredníctvom ktorého sa má v rokoch 2014-2020 umožniť efektívnejšie prepojenie európskych ciest, železničných tratí, letísk a námorných prístavov," uviedol.
"Cieľom je ďalšie posilňovanie kvality európskej dopravnej infraštruktúry. Mal by tiež pomôcť vylepšiť dopravnú infraštruktúru prostredníctvom deviatich hlavných koridorov tvoriacich základ prepravných služieb na jednotnom európskom trhu, ktoré budú znamenať revolúciu v dopravnom spojení medzi Východom a Západom," povedal Šefčovič.
Päťsto zamestnancov
Generálne riaditeľstvo pre dopravu, ktoré bude spadať do Šefčovičovej kompetencie, má takmer päťsto zamestnancov.
"Do mojej pôsobnosti budú ďalej patriť aj štyri európske agentúry zamerané na leteckú, námornú bezpečnosť, železničné siete a inovácie v oblasti dopravy, ktoré zamestnávajú viac ako tisícdvesto ľudí, a ktoré okrem iného napríklad udeľujú letecké licencie, vytvárajú jednotné signalizačné štandardy na európskych železniciach, resp. zabezpečujú implementáciu infraštruktúrnych a výskumných projektov v oblasti dopravy," povedal eurokomisár.
Šefčovič začne teraz s prípravou na vypočutie pred europoslancami. Malo by byť po 29. septembri.
"Musím sa pozrieť, v akom stave sú všetky projekty, ktoré sa týkajú budovania transeurópskych magistrál, pretože rozpočet Únie je pod výrazným tlakom," povedal.
Medzi prvými sa bude zaujímať aj o projekt o jednotnom nebi, ktorý má zlepšiť leteckú dopravu.
Šefčovič kandidoval za člena Európskej komisie, pozrite si reportáž: