Ak vám lezie na nervy Facebook, skúste Ello
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
WASHINGTON / Snáď najžiadanejšou novinkou na internete sa počas niekoľkých dní stala komunitná sieť Ello, ktorá sa označuje ako anti-Facebook - predovšetkým kvôli svojmu postoju k súkromiu užívateľov a reklame. Informovala o tom agentúra AFP.
Ello vznikla minulý rok ako "sukromná" komunitná sieť. Pred časom otvorila dvere pre nových členov, ale len na základe pozvania. Pretože počet tých, ktorí môžu nových členov pozvať, je obmedzený a dopyt veľký, pozvanie na Ello sa objavilo napríklad aj na dražobnom on-line serveri eBay s cenami až 500 dolárov. Podľa niektorých správ dostáva Ello až 35 000 žiadostí o členstvo za hodinu.
Nie sme produkt
Zdá sa, že sieť Ello brnkla na správnu strunu, ktorou je nespokojnosť uživateľov Facebooku.
"Ello nepredáva reklamy. Ani vaše údaje tretím stranám," uvádza spoločnosť. Vo svojom prehlásení píše: "Veríme, že komunitná sieť môže byť silným nástrojom. Nie nástrojom k podvádzaniu, vynucovaniu a manipulovaniu, ale miestom spojenia, tvorenia a oslavy života. My nie sme produkt."
Podľa politiky Ello je praktika zhromažďovania a predávania osobných údajov, či mapovania spoločenských vzťahov s cieľom získať zisk "odporná i neetická". "Pod zásterkou ponuky služby 'zadarmo' platia užívatelia vysokú cenu v podobe reklamy a nedostatku súkromia."
Poplatok
Ello sídlí vo Vermonte a založila ho skupina umelcov a programátorov vedených Paulom Budnitzom, ktorého predchádzajúce skúsenosti zahrňovali navrhovanie bicyklov a robotov. Podľa Budnitza bola sieť Ello navrhnutá tak, aby bola "jednoduchá, krásna a bez reklám".
Už teraz sa ale objavujú kritici, ktorí sa pýtajú, ako dlho, a ak vôbec, môže Ello uspieť s týmto modelom. Ello prehlasuje, že chce zostať pre užívateľov "úplne zadarmo"; samozrejme za niektoré výberové služby bude vyberať poplatok.