Haváriu lietadla v Alpách spôsobil úmyselne druhý pilot
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
PARÍŽ/BERLÍN / Kapitán nemeckého airbusu, ktorý sa v utorok zrútil vo francúzskych Alpách, pred nehodou opustil kokpit a nepodarilo sa mu dostať naspäť. Nikto neotváral dvere. Francúzska prokuratúra aj spoločnosť Lufthansa potvrdili, že v kokpite ostal len druhý pilot, ktorý zámerne zahájil klesanie.
Francúzska prokuratúra vo štvrtok na tlačovej konferencii oznámila, že potom, ako kokpit opustil kapitán stroja, druhý pilot ho nepustil dnu a s lietadlom začal bezdôvodne klesať, cituje vyhlásenie prokuratúry BBC.
"Kopilot nemohol zahájiť klesanie omylom, tlačítko sa muselo cielene otočiť," potvrdil prokurátor Brice Robin.
Robin ďalej vyhlásil, že kapitán odovzdal druhému pilotovi riadenie, keď išiel na toaletu. V tom čase išiel stroj na autopilota. V tomto režime zostal až do pádu. Kopilot mal podľa jeho slov "jednoznačný úmysel zničiť lietadlo".
Informácie Francúzov potvrdila samotná spoločnosť Lufthansa, ktorej lietadlo patrilo. "Kopilot využil situáciu, keď kapitán nebol v kokpite. Nepustil ho naspäť a s lietadlom havaroval," vyhlásil na tlačovej konferencii riaditeľ spoločnosti Carsten Spohr.
"Sme šokovaní a zhrození," priznal. "Každý, kto pozná našich zamestnancov vie, že sú väčšinou tí najlepší," dodal.
Milý a spoločenský
Francúzska prokuratúra vylúčila, že by mal druhý pilot, ktorého identifikovali ako nemeckého občana Andreasa Lubitza, nejaké prepojenie na teroristov. Mal dvadsaťosem rokov.
V Germanwings pracoval od roku 2013 a na konte mal 630 odlietaných hodín.
"Jeho výkony boli perfektné. Nebol dôvod sa obávať," vyhlásil na margo druhého pilota riaditeľ Lufthansy a zdôraznil, že Lubitz prešiel pri výcviku všetkými testami, teda aj psychologickými.
Spomenul aj skutočnosť, že tento pilot pred šiestimi rokmi výcvik na isté obdobie prerušil. Dôvody ale neoznámil.
Podľa informácií televízie BBC Lubitz pochádzal z mestečka Montabaur a mal veľa priateľov. Aj jeho profil na sociálnej sieti Facebook ukazuje, že žil aktívnym spoločenským životom.
Miestni ho považovali za milého a spoločenského mladého muža.
V súvislosti so zverejnenými informáciami polícia začala s prehliadkou pilotovho bytu v Düsseldorfe. Na žiadosť francúzskej justície pátrajú po dokumentoch či iných dôkazoch.
Takto to momentálne vyzerá pred domom Andreasa Lubitza. Pozrite si video:
Kapitána letu, ktorého v nemeckých médiách nazývajú Patrick S., označujú za skúseného pilota, pre Lufthansu a Germanwings pracoval viac ako desať rokov a nalietaných mal viac ako šesťtisíc hodín.
Dianie v kokpite
Prokuratúra zverejnila aj informácie z hlasových záznamov. Na začiatku letu sa piloti pokojne rozprávajú. Následne je počuť hluk posuvného kresla, dvere, ktoré sa otvoria a zavrú, ale i zvuky, ktoré naznačujú, že niekto klope na dvere.
"Ten človek vonku jemne klopal na dvere, ale nikto neotváral," cituje denník The New York Times člena vyšetrovacieho tímu, ktorý analyzuje záznamy z nájdenej čiernej skrinky. "Potom udrel silnejšie, ale stále žiadna odpoveď. Až do konca nikto nezareagoval," pokračuje.
SITA
"Keď sa kapitán snažil dostať dnu, v kokpite bolo úplné ticho," vyhlásil francúzsky prokurátor. Zároveň ale povedal, že kopilot síce neodpovedal, ale bolo počuť, že normálne dýcha.
Spomenul i krik, ktorý sa ozýval spoza dverí kokpitu, do ktorého sa snažila dostať posádka.
Spohr o samovražde nehovorí. "Nie je vhodné použiť tento termín, keď pilot so 149 ľuďmi na palube navedie lietadlo na kurz, ktorý znamená kolíziu so zemou," vysvetlil.
Zvýšená bezpečnosť
Po teroristických útokoch v septembri 2001 letecké spoločnosti sprísnili bezpečnostné opatrenia v lietadlách. Niektoré stroje majú napríklad kokpit zabezpečený dvojitými dverami.
Facebook.com/Andrea Lubitz
Aerolínky v USA dokonca nedovoľujú, aby v kokpite ostal len jeden človek. Ak ide jeden z pilotov napríklad na toaletu, vo vnútri je s druhým pilotom letuška.
Po utorkovej tragédii ako prvé začali so zmenou bezpečnostných pravidiel nórske aerolínky Norwegian. Vydali príkaz, že v kokpite musia byť vždy minimálne dvaja členovia posádky. Nasledovala ich aj spoločnosť EasyJet.
Je pravdepodobné, že sa k podobnému kroku uchýlia aj iné spoločnosti.
Dôležité dáta
Čiernu skrinku zaznamenávajúcu rozhovory v kokpite objavili pátracie tímy už v deň nehody. Analýza dát ale môže trvať niekoľko týždňov.
Lietadlo prudko klesalo osem minút. Pozrite si video:
Záchranári v prácach pokračujú. V teréne operuje 300 policajtov, 380 hasičov a 15 vrtuľníkov. Medzi troskami sa pohybuje pätnásť francúzskych vyšetrovateľov a traja nemeckí.
V stredu našli prvé pozostatky obetí a momentálne v ťažko dostupnej oblasti Álp pokračujú zo zaisťovaním miesta havárie a hľadaním druhej čiernej skrinky s technickými údajmi o lete.
Francúzska prokuratúra vo štvrtok vyhlásila, že druhú čiernu skrinku sa zatiaľ nepodarilo nájsť.
150 obetí
Airbus A320 spoločnosti Germanwings sa zrútil v utorok predpoludním na ceste z Barcelony do Düsseldorfu a nehodu neprežil nikto zo 150 ľudí na palube.
Podľa predbežných informácií, ktoré zverejnila spoločnosť Germanwings a vlády jednotlivých krajín je národnostné zloženie doposiaľ stotožnených obetí nasledovné: 72 Nemcov, 35 Španielov (podľa španielskych úradov dokonca až 51), traja Američania, Briti a Kazaši, dvaja Austrálčania, Argentínčania, Iránci, Venezuelčania, Kolumbijčania, Mexičania, Japonci a po jednom občanovi Holandska, Belgicka, Dánska a Izraela, Maroka a Turecka.
Twitter.com/Marcus Schwarze
Pozrite si reportáž o leteckom nešťastí vo francúzskych Alpách: