Posádka pre bezpečnostné dvere nevedela zabrániť tragédii
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA/MARSEILLE / Vyšetrovatelia vo štvrtok potvrdili, že haváriu lietadla so 150 ľuďmi na palube spôsobil druhý pilot Andreas Lubitz. Ten využil situáciu, keď bol v kokpite sám a úmyselne so strojom havaroval. Kapitán i ostatní členovia posádky sa do kokpitu dobíjali márne, nevedeli sa tam dostať.
Po 11. septembri 2001 sa pravidlá v letectve výrazne zmenili. Piloti v kokpite ostali pred cestujúcimi striktne zamknutí. Dostať sa do vnútra sa dá len na základe prísnych pravidiel.
"Dvere sú technicky prispôsobené tak, aby ich bolo možné vždy otvoriť iba z vnútra," vysvetlil nemecký minister dopravy Alexander Dobrind.
Dvere v lietadle sú opancierované a do vnútra kabíny neprenikne nikto. Svedčí o tom aj prípad letu spoločnosti Germanwings, keď chceli druhého pilota zastaviť a počas klesania sa pokúšali dvere dokonca vypáčiť.
Piloti si otvoria jedine v prípade, ak sú presvedčení, že za dverami je všetko v poriadku. V opačnom prípade ich môžu jedinou páčkou zablokovať.
V prípade núdze ale ešte existuje bezpečnostný kód. Po jeho zadaní sa dvere otvoria na päť sekúnd. Aj to vie pilot zablokovať. Čo sa s najväčšou pravdepodobnosťou stalo aj na palube letu 9525.
Zmeny v bezpečnosti
Aerolínky po tragédii začínajú s bezpečnostnými zmenami a zavádzajú pravidlo minimálne dvoch členov posádky.
"V drvivej väčšine firiem, ktoré poznám, keď jeden opustí kabínu, musia byť vždy dvaja" hovorí pilot Peter Švec.
V prípade letu 9525 to tak nebolo.
Pozrite si reportáž: