Letecké spoločnosti menia pravidlá. Pilot už nikdy nebude sám
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
OSLO / Letecké spoločnosti po utorkovom páde lietadla nemeckej spoločnosti Germanwings začali zavádzať pravidlo, že pilot nesmie byť počas letu v kokpite sám.
Spolkový zväz nemeckého letectva (BDL) oznámil, že so zavedením nového opatrenia súhlasili všetky veľké nemecké aerolínie vrátane Lufthansy aj dcérskej spoločnosti Germanwings.
Pilot nebude sám
Zavedenie opatrenia už oznámila nízkonákladová spoločnosť EasyJet ale aj nórske, islandské či kanadské aerolínie.
Pád stroja nemeckej nízkonákladovej spoločnosti v utorok podľa vyšetrovateľov úmyselne spôsobil druhý pilot Airbusu, keď v kokpite zostal sám. V kabínach lietadiel by tak po novom mali byť minimálne dvaja členovia posádky.
"Hovorili sme so všetkými členmi o možných dôsledkoch," uviedol šéf BDL Matthias von Randow agentúre Reuters. Opatrenie má byť zavedené okamžite. Podľa agentúry DPA sa má týkať napríklad koncernu Lufthansa, spoločnosti Air Berliln, Condor a TuiFly.
Medzi prvými oznámil zmenu pravidiel nórsky letecký prepravca Norwegian Air Shuttle. "Znamená to, že keď jeden z pilotov kokpit opustí, napríklad aby si odskočil na toaletu, jeden z členov posádky musí do pilotnej kabíny prísť," povedala agentúre DPA hovorkyňa nórskej spoločnosti.
Austrian Airlines čakajú
Od piatku toto pravidlo platí aj pre spoločnosť EasyJet. "K tomuto rozhodnutiu sme dospeli po konzultácii s úradom pre civilné letectvo," uviedla v stanovisku spoločnosť EasyJet.
Zavedenie obdobného opatrenie oznámili aj islandské aerolínie Icelandair a kanadské Air Canada, WestJet Airlines a Air Transat.
Rakúske spoločnosti Austrian Airlines a Niki čakajú. "Zatiaľ je veľmi skoro," uviedol hovorca Austrian Airlines. Spoločnosť je rovnako ako Germanwings dcérskou spoločnosťou Lufthansy.
Súčasné európske predpisy nenariaďujú neustálu prítomnosť aspoň dvoch osôb v kokpite. Zaviesť takú povinnosť v Európe môže podľa agentúry AFP len Európska agentúra pre bezpečnosť civilného letectva (EASA).
Spoločnosti, ktoré zaviedli alebo zavádzajú nové pravidlo v týchto dňoch: EasyJet, Lufthansa, Air Berliln, Condor, TuiFly, Icelandair, Air Canada, WestJet Airlines, Air Transat.
Podobnými pravidlami sa niektoré letecké spoločnosti, vrátane českej spoločnosti ČSA, riadili už pred pádom Airbusu Germanwings. V Británii a Írsku to boli spoločnosti Jet2, Flybe, Ryanair.
Podľa expertov ale zavedenie takýchto pravidiel podobným prípadom nemôže nijako zabrániť. Bývalý šéf bezpečnosti poľských aeroliniek Jerzy Dziewulski povedal televízii TVN24, že letuška alebo steward nemôžu katastrofe nijak zabrániť. V kabíne totiž nemôžu robiť žiadne úkony.
"Pilot v kabíne povie: Sadni si, ničoho sa nedotýkaj, ničomu nerozumiš. Som ten, kto riadi tento stroj," popísal Dziewulski hypotetickú konverzáciu v kabíne.
Za nehodu môže druhý pilot
Francúzsky prokurátor poverený vyšetrovaním tragédie utorkového letu z Barcelony Do Düsseldorfu, že pád stroja úmyselne spôsobil druhý pilot Airbusu. Keď sa kapitán vzdialil, druhý pilot v kokpite zostal sám a kolegu už nepustil späť. S lietadlom začal predčasne klesať.
Pozrite si priloženú reportáž: