Skoro jasno
Bratislava
Klement
23.11.2024
Pilot kričal na Lubitza: Preboha, otvor tie dvere!
Zdielať na

Pilot kričal na Lubitza: Preboha, otvor tie dvere!

BERLÍN / Situácia na palube lietadla Germanwings, ktoré sa v utorok zrútilo vo francúzskych Alpách, bola tesne pred haváriou dramatická. Kapitán sa zúfalo dobýval do kokpitu a prosil druhého pilota, aby otvoril dvere. Medzi pasažiemi prepukla panika. Vyplýva to z prepisu zvukového záznamu z pilotnej kabíny, ktorý zverejnil nemecký denník Bild.

"Otvor preboha tie dvere!" a "Otvor tie dvere!" - tieto vety kričal kapitán letu z Barcelony do Düsseldorfu patrick Sondheimer na svojho druhého pilota, keď sa pokúšal dostať do kokpitu.

Andreas Lubitz ale na jeho výzvy nereagoval. Dopoludňajší let pritom až do odchodu kapitána na toaeltu prebiehal úplne rutinne.

Ospravedlnenie za meškanie

Podľa nemeckého denníku Bild je na zázname najskôr počuť, ako sa Sondheimer cestujúcim ospravedlňuje, že lietadlo odštartovala s 26 minútovým meškaním a sľubuje im, že sa to počas letu bude snažiť dohnať. Potom dvadsať minút kľudne konverzuje s Lubitzom. Ten mu ponúkol, že si môže hocikedy odskočiť, keďže to v Barcelone nestihol.

O 10:27 lietadlo vystúpilo do letovej výšky 11 600 metrov a kapitán Lubitza vyzval, aby sa začal pripravovať na pristávanie v Düsseldorfe. Keď druhý pilot dokončil kontrolnú procedúru, uistil kapitána, že môže kokpit opustiť.

Po dvoch minútach je počuť Sondheimera, ako odovzdáva Lubitzovi velenie so slovami "Môžeš to prevziať".

O 10:29 letové radary zaznamenali, že lietadlo začalo klesať. Počas prvej minúty zostúpilo o 100 metrov. Počas ďalšej už stratilo 550 metrov z pôvodnej výšky.

Hlasné rany

O 10:32 sa s lietadlom snažili skontatkovať letoví dispečeri, nedostali žiadnu odpoveď. V tej chvíli sa v kokpite rozozvučal aj automatický alarm, upozorňujúci na náhle klesanie.

Vzápätí je počuť hlasné rany. Pravdepodobne dôsledok toho, že sa kapitán snaží dostať do kabíny. "Preboha, otvor tie dvere!", kričí kapitán a v zázname sa dajú rozpoznať aj prvé výkriky cestujúcich.

Dvere chcel rozbiť sekerou

O 10:35, kedy bolo lietadlo vo výške 2 100 metrov, je počuť sériu ďalšiu sériu hlasných kovovo znejúcich zvukov. Francúzsku vyšetrovatelia už skôr uviedli, že kapitán sa pokúšal zablokované pancierové dvere otvoriť aj pomocou sekery. Po minúte a pol sa v kokpite rozozvučalo ďalšie automatické varovanie vyzývajúce pilotov, aby začali stúpať.

O 10:38 je okrem motorov na zázname počuť aj dych druhého pilota Andreasa Lubitza. Bol úplne ticho. O dve minúty neskôr lietadlo za kriku cestujúcich narazí krídlo do horského úbočia a roztriešti sa.

Vyšetrovanie pádu lietadla, pri ktorom zahynulo všetkých 150 ľudí na palube, sa v posledných dňoch sústredilo najmä na osobu dvadsaťsedemročného pilota Andreasa Lubitza. Nemecká prokuratúra v piatok uviedla, že mladý muž trpel nešpecifikovanými zdravotnými problémami. Bol v opatere lekárov, ale svoju chorobu pred zamestnávateľom skrýval.

Nemecké médiá tvrdia, že sa liečil u psychiatrov a neurológov. Údajne mal aj problémy so zrakom. Hoci panuje podozrenie, že Lubitz naviedol Airbus k zemi úmyselne, vyšetrovatelia stále nevylúčili ako príčinu pádu technickú poruchu.

SITA

Súvisiace články

Najčítanejšie správy