Kremeľ je tolerantnejší k fašizmu, ako k islamu. Konvertitov prenasleduje
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: SITA
MOSKVA / Maksim Baidak sa ako tínedžer potĺkal s neonacistami a pravicovými nacionalistami, a ruské bezpečnostné služby ho väčšinou nechávali na pokoji. Dovtedy, kým sa nezriekol bielej slovanskej zvrchovanosti.
Konvertoval na islam a stal sa vodcom ruských moslimov. Tým sa dostal pod takmer neustály dohľad bezpečnostných služieb. Často ho agenti bezpečnostných zložiek nakladali do áut pod hrozbou zbrane.
Jedného rána v roku 2013 vtrhlo maskované komando zo špeciálnej protiextrémistickej jednotky do jeho bytu a zatklo ho. Vypočúvali ho dva dni, zaväzovali mu oči a mučili ho – škrtili ho, dávali mu elektrošoky a vyhrážali sa mu zabitím.
"Bol som zadržaný ako terorista,“ vyhlásil dvadsaťosemročný Baidak, ktorý momentálne žije v univerzitnom mestečku Erzurum na severovýchode Turecka. Tam ušiel, keď ho sudca oslobodil, pretože voči nemu nevzniesli žiadne obvinenie. "Pozrite sa na mňa, som novinár. Som bloger. Som politický aktivista, orientovaný na demokraciu a sufizmus, ale bol som zatknutý ako, čo ja viem, bin Ládin,“ hovorí.
Slovanský islam
Kým európske národy zápasia s relatívne čerstvým nebezpečenstvom domácich islamských teroristov, Rusko už dlhšie žije v strachu pred povstaním džihádistov na vlastnom území. Ide najmä o oblasť Kaukazu, kde zúrili dve surové vojny na potlačenie moslimských separatistov.
Pre ruského prezidenta Vladimíra Putina predstavuje konvertovanie slovanských Rusov ako Baidak na Islam obzvlášť závažnú protištátnu hrozbu. Nedráždi iba hlbokú ruskú podozrievavosť voči separatistickému extrémizmu, ale aj spochybňuje pravoslávnu ruskú národnú identitu, ktorou Putin nahradil sovietsky komunizmus, aby zjednotil krajinu.
Vláda sa taktiež bojí, že ruskí moslimovia preukázali vôľu spojiť sa s množstvom iných protikremeľských síl, vrátane nacionalistov, prodemokratických skupín, či dokonca organizácií bojujúcich za práva homosexuálov.
Zbúraná škôlka
"Spolupracoval som s LGBT komunitou, to je pre moslima neuveriteľné, nemyslíte?“ povedal Baidak, narážajúc na združenie pod názvom Islamská občianska charta, ktorá je v súčasnosti v Rusku zakázaná.
Baidak vyzýval na jednotu a spoločný boj za slobodu a spoločné hodnoty. Ruské bezpečnostné zložky to nepripustili.
Tvrdé opatrenia, ktoré sa začali uplatňovať pred olympijskými hrami v Soči, nikdy neskončili. Viedli k ešte masovejšiemu zatýkaniu moslimov nielen v oblasti Kaukazu, ale aj v európskom Rusku či v Novom Urengoji, ktorý leží len pár kilometrov od polárneho kruhu. Úrady tam tento rok zbúrali budovu, v ktorej sídlila mešita a islamská škôlka.
Útek k ISIS
Tlak bezpečnostných služieb bojujúcich proti extrémizmu spustil vlnu utečencov. Tí hľadajú bezpečnosť a náboženskú slobodu najmä v Turecku a Spojených arabských emirátoch.
Moslimskí vodcovia a zástancovia ľudských práv hovoria, že často neľudský ruský prístup tiež zvýšil príťažlivosť Islamského štátu. Dokazujú to stovky ruských moslimov, ktorí odišli do Sýrie.
Umiernení Rusi, ktorí utiekli z vlastnej krajiny, ťažko získajú politický azyl, či dokonca základnú sociálnu starostlivosť. Úradom chýba povedomie o existencii slovanských moslimov.
Náchylní na terorizmus
"Právnici, ktorí majú za úlohu diskutovať s úradmi o našich problémoch, povedali, že prvým bodom by malo byť vysvetlenie tureckej vláde, že vôbec existuje skupina ruských moslimov, pretože nikto o tom nemá ani najmenšie tušenie,“ povedal Dmitri I. Černomorčenko. Ten sa narodil v kresťanskej rodine v Čerkesku na severnom Kaukaze. Keď konvertoval, zmenil si meno na Khamza a presťahoval sa do Istanbulu.
"Vieme, že Tatárov, Čečencov a Dagestancov zabíjajú. Ale že sú utláčaní aj Rusi, a že tvoríte veľkú etnickú skupinu, nevieme,“ vysvetľoval Černomorčenko reakciu, ktorej čelil, keď sa presťahoval do Turecka.
Agresívny postup voči konvertitom zo strany ruských bezpečnostných zložiek je založený čiastočne na presvedčení, ktoré potvrdzujú aj mnohí odborníci na náboženský fundamentalizmus. Podľa neho sú konvertiti náchylnejší na extrémizmus a terorizmus. Mnohí ľudia, ktorí konvertovali na islam, sú stúpencami salafistického hnutia sunitského islamu, ktoré je často spájané s extrémizmom, avšak často nespravodlivo.
Zástancovia ľudských práv tvrdia, že ruské bezpečnostné zložky majú tyranský prístup. Podľa nich prenasledujú nevinných ľudí - ako rodených moslimov, tak aj konvertovaných. "Počet ľudí, ktorí konvertovali a uchýlili sa k fundamentálnemu islamu (opaku tradičného islamu) je štatisticky nepomerne vyšší, takže niet divu, že na seba priťahujú pozornosť bezpečnostných služieb,“ povedala Táňa Lokšina, ruská programová riaditeľka organizácie Human Rights Watch.
Moslim nepije
"Ruskí kresťania majú veľa dôvodov, prečo konvertovať na islam,“ povedal bývalý ortodoxný kňaz Vjačeslav Ali Polosin, ktorý prešiel na islam v roku 1999. "Niektoré ženy si osvoja toto náboženstvo, keď sa vydajú za moslima. Možno aj práve preto, lebo moslimovia majú zákaz pitia alkoholu,“ naráža Polosin na ruský boj s alkoholom.
Iných ťahá islam z politických a finančných dôvodov, najmä pre moslimský postoj k peniazom. Ostatní konvertujú jednoducho kvôli presvedčeniu a čistej viere.
Podľa Polosina konvertiti v Rusku pri každej príležitosti narážajú na rovnakú mieru diskriminácie ako všetci moslimovia, vrátane snáh zabrániť stavbe nových mešít, aj napriek tomu, že ich populácia rastie.
Podľa odhadov je v Rusku 16 až 20 miliónov moslimov, vrátane viac ako dvoch miliónov žijúcich v Moskve. Tam sa nachádzajú len štyri mešity.
"Ruskí ortodoxní veriaci hovoria, že Moskva je ich sväté mesto a chcú iba tradičné kupoly ruských kostolov,“ povedal Polosin. "V Stavropole je mešita, ktorá bola vybudovaná ešte za cárskeho Ruska a nedovolili ju opäť otvoriť. Hovoria, že Stavropol by prestal byť Starvopolom, keďže je mestom kríža.“
Trikrát zatknutý
Tridsaťpäťročný ruský firemný právnik Grigory A. Mavrov, ktorý konvertoval na islam, teraz žije so svojou ženou v peknom bytovom komplexe v Istanbule. Mavrov založil dve moslimské združenia, ktoré sú v súčasnosti v Rusku zakázané. Už trikrát ho zatkli. Prvýkrát sa tak stalo v centre Národnej organizácie ruských moslimov NORM v Moskve. Druhý raz ho aj s manželkou zatkli v byte v Petrohrade, kde bývali aj s jej tetou a starou mamou. Jeho reakciou bol odchod do Turecka.
Minulý rok Mavrova na žiadosť Ruska zatkli v Turecku a nariadili jeho deportáciu, napriek tomu, že úrady podľa jeho slov neuviedli žiadne dôvody. Teraz proti tomuto rozhodnutiu úradov bojuje a dúfa, že mu Turecko alebo iná krajina poskytne azyl.
"Naša činnosť bola veľmi mierumilovná,“ povedal Mavrov v rozhovore. "Nemali sme žiadne prepojenie na nič, čo by bolo extrémistické, teroristické alebo podobne. Nemali sme a, samozrejme, ani nemáme,“ dodal.
Podľa neho Moskva bráni akejkoľvek islamskej aktivite, ktorá by nebola spojená s Kremľom schválenou radou moslimských duchovných. Tú vidia mnohí moslimovia ako ukážku zmiernenej verzie islamu.
"V Rusku nechcú nezávislé štruktúry, nezávislé organizácie,“ hovorí Mavrov o ruskej vláde. "Boja sa ich. Všetko potrebujú kontrolovať. To, čo nekontrolujú, považujú za nepriateľa,“ tvrdí.