Za pád lietadla môžu vonkajšie vplyvy, tvrdia aerolinky
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
MOSKVA / Ruská letecká spoločnosť Kogalymavia, ktorej lietadlo sa v sobotu zrútilo na Sinajskom polostrove, tvrdí, že stroj bol vo vynikajúcom technickom stave a vo vzduchu sa vraj rozpadol vplyvom "pôsobenia zvonku". Pri katastrofe zahynulo všetkých 224 ľudí, ktorí boli na palube.
Ruská pracovná inšpekcia Rostrud v pondelok oznámila, že aerolinky dlžia svojim zamestnancom platu za dva mesiace.
Havária Airbusu A321 je označovaná za najhoršiu katastrofu v dejinách ruského letectva.
Podľa úradov je ešte príliš skoro na stanovenie jej príčin.
Ruské lietadlo nebolo zasiahnuté zvonku a piloti nehlásili stav núdze, uviedol zdroj informovaný o analýze čiernych skriniek.
Pôsobenie zvonku
Vedenie spoločnosti Kogalymavia ale na tlačovej konferencii vylúčilo, že by tragédiu zavinila technická závada alebo chyba pilotov, ktorí pred katastrofou nič mimoriadne nenahlásili.
"Neexistuje súbeh takých zlyhaní systémov, ktorý by mohli viesť k tomu, aby sa lietadlo rozpadlo vo vzduchu. Jediným vysvetlením môže byť mechanické pôsobenie zvonku," vyhlásil zástupca generálneho riaditeľa Alexander Smirnov.
"Pri previerke leteckej spoločnosti Kogalymavia, začatej v súvislosti s haváriou lietadla, sa zistil dlh na výplatách za dva mesiace. Presnú výšku dlhu upresňujeme," uviedla v tlačovej správe ruská pracovná inšpekcia Rostrud.
SITA
Na kontrolu v aerolinkách podľa nej osobne dohliada šéf inšpekcie Vsevolod Vukolov, ktorý sľúbil, že vinníci trestu neuniknú. Rostrud pre objasnenie situácie v Kogalymiavia vytvoril špeciálnu komisiu.
Výplaty zamestnancov
Vedenie spoločnosti pred novinármi problém s výplatami pripustilo, uisťovalo ale, že to nemá vplyv na bezpečnosť letu.
Kontroly v aerolinkách robia aj ďalšie ruské úrady a spoločnosti v prípade odhalenia nedostatkov hrozí strata licencie. Kogalymavia naďalej pokračuje v letoch z Ruska do turistických stredísk v Turecku a v Egypte i opačným smerom.
SITA
Lietadla spoločnosti lietajú pod značkou Metrojet. Podľa denníka Kommersant má firma ešte štyri stroje Airbus A321, hoci na jej webe tvrdí, že disponuje dvoma lietadlami A320 a siedmimi A321.
Nehody
Kogalymavia vznikla v roku 1993 a lietala hlavne pre naftárov. V roku 2012 zmenila značku na Metrojet a začala lietať do turistických destinácií. Pôvodne patrila spoločnosti Lukoil, neskôr ju prevzala investičná spoločnosť kontrolujúca tiež cestovné kancelárie. Vlani vykázala príjmy vo výške 7,9 miliónov rubľov, čistý zisk činil 2,43 miliónov rubľov.
Lietadlá spoločnosti mali v minulosti niekoľko nehôd. V januári 2011 Tupolev Ty-154 začal horieť pri vjazde na štartovaciu dráhu na sibírskom letisku Surgut, traja ľudia neprežili. O rok skôr sa pri núdzovom pristátí Tu-154M v Iráne zranilo 45 zo 156 ľudí na palube.
Nové zistenia o páde ruského lietadla v Egypte, pozrite si reportáž:
Pád ruského lietadla v Egypte