Skúsený pilot: Sú regióny, kde sa bezpečnostné pravidlá nedodržiavajú
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Krátko po leteckom nešťastí na Sinaji sa začalo špekulovať o tom, že lietadlo poslala k zemi bomba. Dnes sa táto informácia ukazuje ako pravdepodobná. Otázkou je, ako bude reagovať civilné letectvo a ako sa sprísnia už aj tak prísne bezpečnostné opatrenia.
Revolúcia v leteckej bezpečnosti sa datuje do roku 2011. Po teroristickom útoku na Newyorkské dvojičky. Opatrenia na letiskách opäť zmenili lietanie na jeden z najbezpečnejších spôsobov prepravy.
"Nemyslím si, že samotné pravidlá sú zlé nastavené, akurát ich dodržiavanie môže mať nejaké trhliny v niektorých regiónoch, ktoré sú menej stabilné," myslí si pilot Peter Švec.
Ľudský faktor
Dlhoročný letecký publicista hovorí o bezpečnostných pravidlách v letectve ako o mimoriadne prísnych, často až ako o buzerácii. Napriek tomu tvrdí, že nikdy nebudú stopercentné. Môže za to ľudský faktor.
"Ten stroj, alebo technické zariadenie, alebo procedúru, je schopný obísť," hovorí letecký publicista Martin Velek. Pre leteckých odborníkov je teda na mieste otázka, ako ďalej. Či je vôbec možné nájsť spôsob, ako sprísniť bezpečnostné pravidlá.
Štandardný režim
"Ja si neviem predstaviť, akým spôsobom by bolo možné presvedčiť teroristov, aby prestali byť teroristami," tvrdí Velek. Slovenské letiská nateraz fungujú v štandardnom bezpečnostnom režime. Nie je však vôbec vylúčená, že sa to zmení. V prvom rade však na to musí prísť pokyn z vyšších inštitúcií.
"Ak k takémuto kroku zo strany komisie dôjde, ministerstvo dopravy bude bezodkladne riešiť ďalší postup so subjektami zodpovednými za vykonávanie bezpečnostnej ochrany," povedal hovorca ministerstva dopravy Peter Zeman.
Téme sa venuje redaktor Samuel Migaľ: