Utečencom ponúkajú nízkonákladové prevádzačské služby, zaplatia len 500 eur
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
CALAIS / Presun z Francúzska do Veľkej Británie je pre migrantov tradične veľmi nákladný. Cena sa ale dá znížiť, aj keď s rizikom, že sa ľudia ocitnú na úplne inom mieste, než si pôvodne priali. A síce na druhom konci Európy alebo na vojenskej základni. Také je ale riziko nízkonákladového prevádzačstva.
Na mohutnom parkovisku neďaleko severofrancúzskeho mesta Calais funguje sieť prevádzačov, ktorá si za svoje služby účtuje 500 eur, čo je v porovnaní s inými pomerne nízka cena.
"Tí ľudia presne vedia, ktorý vodič je práve preč alebo spí, a pomôžu vám dostať sa dovnútra," hovorí mladík z Ghany. Problém ale je v tom, že nevedia, kam kamión smeruje. Snažia sa prednostne vyberať nákladné autá s britskou poznávacou značkou. Ale aj v takýchto prípadoch je cieľ neistý.
Na vojenskej základni
Niektorí utečenci sa tak namiesto vo Veľkej Británii ocitli napríklad v Nemecku alebo v Belgicku. Skupina troch mladých mužov a dvoch žien sa dokonca vrátila do Calais, pretože sa prebudila na francúzskej vojenskej základni.
SITA
Hovorili, že sa dvere otvorili a na oblečenie im mierili laserové lúče zo zbraní, s ktorými na nich mierili vojaci. Podľa sudánskeho lekára Muhammada Adama podľahli utečenci panike. Polícia ich najprv zatkla a potom sama odviezla do Calais.
Pašerácke gangy
Siete pašerákov ľudí vo veľkom množstve operujú v blízkosti takzvanej Džungle, čo je obrovský slum pri Calais, kde sa sústreďuje okolo 4 000 migrantov čakajúcich na príležitosť dostať sa cez lamanšský prieliv. Vlani rozbila polícia 28 takých gangov.
Ceny ovplyvňuje riziko či naopak istota neúspechu. Najdrahší je zaručený prejazd do Británie, teda bez ohľadu na to, koľko pokusov musí dotyčný urobiť, aby sa mu to podarilo. "Klient" tak často cestuje s vedomím vodiča.
Cena za cestu
Podľa tvrdení jedného humanitárneho pracovníka v Džungli zaplatil minulý týždeň jeden Sýrčan 11 500 eur, dvojnásobok oproti obvyklej cene, aby sa dostal do Londýna. Zostal preto v tábore len na jednu noc, zatiaľčo iní, ktorí sú bez peňazí, čakajú aj celé mesiace. Snažia sa pritom vyhýbať polícii a skúšajú zdolávať prekážky.
SITA
Británia investovala milióny do posilnenia bezpečnosti v okolí prístavu a tunelu pod Lamanšským prielivom, ale aj tak sa niektorým tieto prekážky podarí prekonať. Niekedy ich prejde desať za jednu noc, ale potom sa aj desať dní nikto neukáže, tvrdí humanitárny pracovník.
Druhá šanca
Nízkonákladové prevádzačstvo zaviedli údajne afganskí pašeráci, ktorí ponúkajú prisťahovalcom druhú šancu, pokiaľ sa nákladné auto po prvý raz do Británie nedostane.
Podľa Sudánca Adama sa v korbe vozidla snažia utečenci orientovať, či auto vchádza často do ostrých zátačiek, pretože na ceste k terminálom trajektov je veľa kruhových objazdov. Tak vedia vytušiť, či už sú na palube lode.
V rukách polície
Veľa migrantov skončí v rukách polície. Niektorí trávia dlhý čas vo väzbe. "Strávil som tam týždeň a oni ma poslali pred sudcu," hovorí dvadsaťpäťročný mladík zo Sierry Leone Solomon Vandy.
"Bolo to hrozné. Vôbec som nechápal, čo sa deje," citovala ho agentúra AFP. Keď ho prepustili, vrátil sa do tábora, aby skúsil svoje šťastie opäť. "Tí ľudia sa nikdy nevzdávajú. Bojujú o svoj život," povedal Adam.
Aj na Slovensku chytili prevádzača, pozrite si reportáž:
Podľa niektorých aktivistov je existencia pašeráckych sietí nevyhnutným dôsledkom politiky Londýna.
"Britská vláda nerobí nič, aby splnila požiadavky Francúzska a utečencov, aby ľudia mohli žiadať o azyl v Džungli. Ľudia môžu požiadať o azyl len v prípade, keď prekročia hranicu nelegálne," povedal Tom Radcliff, britský dobrovoľník pracujúci v tábore.
"Sú tu ľudia, ktorí majú oprávnené dôvody žiadať o azyl, ale sú nútení spáchať nezákonný čin, kým ich vypočujú," dodal.