Podobný most, aký spadol na Vltave, máme aj na Slovensku. Mal rovnaké problémy
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA,PRAHA / Aj na Slovensku máme taký most, aký sa pred niekoľkými dňami zrútil v Česku. Dokonca ho navrhol rovnaký staviteľ. Štáb televízie JOJ sa naň bol pozrieť. Že je v oveľa lepšej kondícii, potvrdil aj odborník na mostné konštrukcie.
Praha. Trojský zámok. V okolí Vltavy bolo počuť čudné zvuky. V jednom momente sa most ponad rieku zrútil. Najhoršie dopadli štyria chodci, ktorí lávkou práve prechádzali. Skončili v nemocnici s vážnymi zraneniami. "My sme zaregistrovali dve osoby vo vode, ale už plávali k brehu," povedal Martin Kavka, hovorca hasičov.
"Ide o dutinové poranenia hrudníku, brucha, panvy," rozpráva riaditeľ ZZS Petr Kolouch. Rozbehlo sa vyšetrovanie. Podľa odborníka na mostové konštrukcie, sa pod nešťastie okrem poveternostných vplyvov, zrejme podpísala dlhodobo zanedbávaná starostlivosť o tento most, chyby pri výstavbe, a pravdepodobne aj nie príliš najšťastnejšia konštrukcia mosta.
"Problémom býva, že pri realizácii sa nedodržia všetky postupy a môže dojsť k tomu, že nosné laná nie sú chránené proti korózii a ak sa to nezistí ani počas diagnostiky, tak to môže dôjsť až do takej miery, že ten most spadne," vysvetľuje odborník na mostné konštrukcie Peter Paulík.
Aj na Slovensku máme rovnaký most ako v susednom Česku, zhodou okolností neďaleko bratislavského letiska. Je jediným svojho druhu u nás. A mal rovnaké problémy, ako ten pražský, až na to, že nespadol. Lávka ponad Malý Dunaj bola postavená v osemdesiatych rokoch. Pomerne rýchlo sa však zistili, že jeho konštrukcia má problém.
Podobný most na Slovensku
"V roku 1999 tom ho diagnostikovali a zistili, že taktiež dochádza ku korózii káblov," povedal Paulík. Nasledovala rozsiahla rekonštrukcia, po ktorej by mal byť v dobrej kondícii. Most je v správe bratislavského letiska. Nesie na sebe svetelnú navigáciu jednej z príletových dráh. Pre chodcov je uzavretý. A podľa oficiálneho stanoviska letiska, pravidelne kontrolovaný.
"Hlavná prehliadka bola naposledy vykonaná naposledy v septembri, kedy sa kontrolovala nosná konštrukcia zvrchu a zospodu, mostný zvršok, ložiská, kĺby, mostné závery a neboli zaznamenané žiadne poruchy," uviedla hovorkyňa bratislavského letiska Veronika Ševčíková.
Ostatné slovenské mosty majú inú konštrukciu. Ich kontroly majú v kompetencii majitelia. Či už samosprávy, národní diaľničiari, alebo cestári. Podľa experta na mosty je teda naša bezpečnosť, práve v ich rukách.