Zákaz predaja áut s vyššou spotrebou
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Ak bude platiť rozhodnutie sudcu, automobilky sa obávajú, že budú musieť stiahnuť z trhu viaceré doterajšie typy áut, ktoré však prekračujú hranicu pre maximálne povolenú spotrebu. Týkať sa to bude predovšetkým osobných áut a to aj najznámejších značiek.
Federálny sudca v americkom štáte Vermont rozhodol, že jednotlivé štáty Únie majú právo stanovovať limity pre emisie oxidu uhličitého a ďalších skleníkových plynov, ktoré do vzduchu vypúšťajú autá. Automobilky sa obávajú obmedzenia predaja a tak zvažujú, že sa proti rozhodnutiu odvolajú.
Rozsudok sa týka rozhodnutia, ktoré pôvodne prijali v Kalifornii. Tamojšie úrady, na čele s guvernérom Arnoldom Schwarzenegrom, chcú z tohto štátu urobiť lídra v boji proti globálnemu otepľovaniu. Preto stanovili limity pre vypúšťanie skleníkových plynov z motorov áut, ktoré výrobcovia nesmú prekročiť. Kaliforniu postupne nasledovalo ďalších 11 amerických štátov.
Automobilky sa však bránia, že jedinou cestou, ako znížiť emisie z motorov áut, je znížiť ich spotrebu paliva a iný neexistuje. Lenže stanovovať limity na spotrebu nemôžu jednotlivé štáty: podľa zákona patrí táto kompetencia výlučne federálnym orgánom. Preto s rozhodnutím súdu nesúhlasia, tvrdia, že je protiústavné a očakáva sa, že sa odvolajú. Dnes existujú limity na spotrebu stanovené pre celú úniu. V USA sa nesmú predávať osobné autá, ktoré spotrebujú viac ako 8,75 litrov na 100 km a nákladné so spotrebou vyššou než 10,6 litrov na 100 kilometrov.
Politici sú s rozhodnutím súdu spokojní a opakujú, že oni nechcú stanovovať limity spotreby, ale limity emisií. Ako ich dosiahnuť, to nech si vraj automobilky vyriešia samé, ak sa im znižovanie spotreby nepozdáva. Ak nariadenie, pochádzajúce z Kalifornie bude platiť, budú musieť mať osobné autá v týchto štátoch v roku 2016 maximálnu spotrebu iba 5,4 litra na 100 kilometrov, nákladné len 8,55 litra.
Okrem tých, ktoré to už urobili, chce kalifornský príklad nasledovať ďalších 11 krajín. Automobilky majú z toho hrôzu. Osem rokov je podľa nich veľmi krátka doba a nedokážu nahradiť modely, ktorých motory majú dnes vyššiu spotrebu, rovnakým, ale s predpísanou nižšou spotrebou. Tvrdia, že ak naozaj budú musieť vyhovieť takýmto emisným nárokom, budú musieť až v 18 štátoch výrazne obmedziť ponuku a niektoré modely jednoducho prestanú predávať.