Skoro jasno
Bratislava
Emília
24.11.2024
NBC Universal: Od novembra možnosť bezplatne si stiahnuť TV programy
Zdielať na

NBC Universal: Od novembra možnosť bezplatne si stiahnuť TV programy

Zdroj: Bethany King

Seriálové diely a zábavná show budú k dispozícii bezprostredne po odvysielaní, ale budú obsahovať reklamu a po siedmich dňoch sa stiahnuté súbory automaticky znehodnotia.

Spoločnosť NBC Universal povolí od novembra bezplatné sťahovanie svojich najpopulárnejších televíznych programov do počítačov. Seriálové diely a zábavná show budú k dispozícii bezprostredne po odvysielaní, ale budú obsahovať reklamu a po siedmich dňoch sa stiahnuté súbory automaticky znehodnotia. Kopírovať ich do iného prístroja nebude možné.

Oznámenie prichádza zhruba tri týždne potom, kedy NBC Universal zverejnila, že odchádza od služby iTunes spoločnosti Apple, ktorá úspešne sprostredkováva predaj televíznych programov zákazníkom na internete. Obchodné partnerstvo skončilo podľa NBC kvôli dohadom o delení výnosov a pre údajný nedostatok ochrany jej produktov pred internetovými pirátmi. Krok NBC zapadá do obdobia, kedy spoločnosti naprieč televíznym odvetvím hľadajú nové ekonomické modely, ktoré by zodpovedali zásadným zmenám v obore.

Veľké americké televízne siete naďalej prichádzajú o podiel na sledovanosti a ich diváci, predovšetkým pre zadávateľov reklamy atraktívni mladí ľudia do 30 rokov, chcú mať stále väčšiu kontrolu nad tým kedy, kde a ako budú sledovať svoj obľúbený program.

"Presun od programu určovaného televíziou k výberu, ktorý má pod kontrolou sám zákazník, je najväčšou zmenou v mediálnom biznise za posledných 25 alebo 30 rokov," uviedol prezident NBC Universal Television Group Jeff Gaspin, keď novinku predstavoval.

V rámci bezplatnej služby nazvanej NBC Direct si zákazník stiahne program vrátane reklamy, ktorú nebude môcť preskočiť. V premiérových dieloch vysielaných v najsledovanejšom čase spravidla býva reklamy takmer rovnako ako samotného deja. Po týždni kvalita záznamu automaticky klesne, takže sa program stane nesledovateľným. "Je to niečo ako v Mission: Impossible, len nemyslím, že pri tom bude výbuch a dym," uviedol Jeff Gaspin.

Asi od polovice budúceho roka plánuje NBC zaviesť platenú službu, kedy programy očistené od reklamy budú po stiahnutí vlastniť zákazníci a tí ich tiež budú môcť prenášať i do ďalších prístrojov. Cena zatiaľ nebola oznámená.
Internetový obchod iTunes predáva všetky programy za dva doláre. Podľa jej vyjadrení v tlači ale NBC údajne požadovala, aby niektoré jej programy zdražili na päť dolárov. NBC to však rozhodne poprela a uviedla, že od iTunes požadovala lepšiu veľkoobchodnú a nie jednotkovú cenu. NBC očakáva zisk z internetového predaje bez reklamy i z bezplatnej distribúcie s reklamou, i keď zatiaľ verejne neodhaduje, aký veľký. Náklady na zriadenie tejto služby rovnako neuviedla.

Zdôrazňuje ale, že ani jeden z nových krokov neznamená odklon od tradičného modelu televíznych programov vysielaných s reklamou. Podľa prieskumov NBC 83 percent divákov stále radšej sleduje programy v televízii než na počítači. Spoločnosť ale pripúšťa, že v prípade mladých ľudí je tento pomer iný, čo môže vzbudzovať isté obavy do budúcnosti.

Najčítanejšie správy