Polojasno
10°
Bratislava
Katarína
25.11.2024
Predmet "EÚ" by sa v budúcnosti mohol vyučovať na školách
Zdielať na

Predmet "EÚ" by sa v budúcnosti mohol vyučovať na školách

Zdroj: EU

Eurokomisárka Margot Wallströmová, ktorá stojí za rôznymi komunikačnými stratégiami, sa domnieva, že zahrnutie únijnej problematiky do školnej výuky zásadne vylepší povedomie občanov o EÚ.

Brusel by rád videl, keby sa problematika Európskej únie vyučovala na európskych školách. Žiakom by tak v budúcnosti mohol vedľa klasických predmetov pribudnúť i predmet "EÚ". Aj takto je možné totiž vykladať novú stratégiu Európskej komisie, ktorá má už niekoľký raz približovať úniu občanom, aj keď zatiaľ bez výsledku.

O tom, že téma EÚ jej obyvateľov príliš neláka, svedčí aj tentokrát zverejnená sondáž výskumného ústavu Notre Europe, podľa ktorej sa deväť obyvateľov z desiatich nikdy alebo takmer nikdy nerozprávalo o politických problémoch únie s človekom z iného členského štátu.

Eurokomisárka Margot Wallströmová, ktorá stojí za rôznymi komunikačnými stratégiami, sa domnieva, že zahrnutie únijnej problematiky do školnej výuky zásadne vylepší povedomie občanov o EÚ. "Ľudia na ulici nevedia nič o tom, aké sú rozdiely medzi inštitúciami EÚ, ani sa o to nezaujímajú. Chcú výsledky a chcú o nich byť informovaní," uviedla.

Podľa vývoja v podobných prípadoch z minulosti sa dá odhadovať, že s týmto návrhom komisia len ťažko uspeje u jednotlivých členských štátov, ktorým sa veľmi nepáči, keď sa Brusel snaží zasahovať do ich výuky či školstva. Takto zatiaľ "pohorela" snaha vytvoriť spoločnú učebnicu dejepisu, o ktorej vzniku sa horlivo diskutovalo na začiatku tohto roka, ale v súčasnosti už celý problém utíchol.

Nová "komunikačná stratégia" má nahradiť takzvanú bielu knihu, ktorá sa podobne ako ďalšie podobné snahy nestretla s úspechom. Nielenže obsahovala radu nezrozumiteľných nápadov, o ktoré sa paradoxne viedol dlhý boj v Európskej komisii, ale už vtedy prišla s nápadom výuky Európskej únie v školách.

Žiadny výsledok sa ale nedostavil. Snahy komisie približovať úniu občanom často pôsobia veľmi kontraproduktívne, aspoň podľa prieskumov verejnej mienky. Výnimkou nie je ani česká verejnosť. Zastúpenie názoru, že členstvo v Európskej unii je dobrá vec, podľa posledného výskumu Eurobaromer pokleslo a prvýkrát sa v Čechách dostalo pod hladinu polovice občanov.

Výuka o európskych problémoch na školách by mohla zvýšiť záujem o problémy EÚ

Keith Ellison/ilustračné

Podľa sondáže, ktorej výsledky teraz zverejnil výskumný ústav Notre Europe, zaoberajúci sa EÚ, sa téma únie vyskytuje v rozhovoroch medzi ľuďmi z členských štátov len výnimočne. Na otázku, ako často sa v živote bavili o politických otázkach EÚ s obyvateľmi iných členov únie, odpovedala polovica z oslovených 3500 ľudí, že vôbec, štyria ľudia z desiatich, že len niekoľkokrát. Len desatina ľudí uviedla, že to bolo často alebo veľmi často.

Otázky vyvstávajú aj nad ďalšími návrhmi s výnimkou školstva. Podľa Wallströmovej by totiž obľúbenosť únie mala vzrásť i s vyšším počtom kancelárií Európskej komisie a Európskeho parlamentu v členských štátoch. Popularitu by vraj mal priniesť tiež rast počtu kontaktných miest. Tieto návrhy pritom patria k tým konkrétnejším.

Dokument s názvom "Partnerstvo pre komunikáciu o Európe" ale obsahuje i "tajomnejšie" formulácie. "Komisia navrhuje rozšíriť dobrovoľné partnerstvá v oblasti riadenia, ktoré už s niektorými krajinami fungujú tak, aby bolo možné vykonávať spoločné komunikačné iniciatívy," navrhuje napríklad komisia.

Najčítanejšie správy