Záchranári varujú: Diaľničný most sa môže celý zrútiť, na rok vyhlásili výnimočný stav
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
JANOV / Po páde diaľničného mosta Morandiho v Taliansku neustále prebiehajú záchranárske práce. Na mieste je 200 záchranárov a okolo 400 hasičov, ktorí sa snažia zachrániť obete nešťastia. Taktiež vyťahujú mŕtve telá tých, ktorých betónové kvádre privalili úplne. Podľa najnovších informácii hrozí, že most spadne. Jeden z pilierov sa začal nakláňať. TV JOJ sa pokúsila zistiť, aká bola šanca vodičov sa na moste zachrániť.
Po páde diaľničného mosta v talianskom Janove je na mieste stále 200 záchranárov a okolo 400 hasičov, ktorí sa snažia pomôcť obetiam nešťastia. Zo sutín zachraňujú obete, ktoré tam uviazli ale zároveň vyťahujú aj mŕtve telá. Stále evidujú najmenej 12 nezvestných osôb. V kritickom stave je v nemocnici viacero pacientov. Väčšinu ľudí, ktorí to prežili, zachraňujú z korýtka rieky Poncevera, tá tečie priamo pod mostom. Hasiči zároveň odstraňujú obrovské popadané betónové piliere. Podľa najnovších informácií hrozí, že most sa zrúti. Jeden z mostných pilierov sa totiž nebezpečne nakláňa. Taliansky premiér Conte v stredu večer vyhlásil pre oblasť Ligurie, ktorej metropolou je Janov, na rok výnimočný stav.
Zrútený diaľničný most v Taliansku
Záchranári pracovali celú noc, a to za pomoci lezeckého vybavenia, žeriavu a policajných psov, ktorí pomáhajú nájsť zvyšné obete. "Domy pod mostom sa nebudú dať zachovať, pretože most bude neskôr strhnutý" upozornil janovský starosta Marco Bussi. Hasiči momentálne zisťujú, aká je stabilita nakloneného piliera.
Tridsaťsedemročný vodič potravinového reťazca Basko dupol na brzdu v poslednej chvíli - vozovka, po ktorej denne jazdil odrazu zmizla. Záber na jeho vozidlo, ktoré stojí na úpätí zrútenej konštrukcie obletela svet. Novinárom denníka Corriere opísal, čo sa v hustom lejaku na moste udialo. "Všetko sa zatriaslo. Auto, ktoré bolo predo mnou, zmizlo. Vyzeralo to, akoby ho zhltli mraky. Zbadal som ako jeden z pilierov mosta padá a začal som brzdiť. Zastavil som s takmer zablokovanými kolesami. Rýchlo som zaradil spiatočku, zacúval a vybehol z auta," opísal vodič.
Na moste bol český šofér
O tom, že sa druhý raz narodil môže hovoriť aj český šofér kamiónu, ktorého vozidlo dopadlo na zem nosom. Majiteľ prepravnej spoločnosti sa bál najhoršieho. Nakoniec ale vodiča zrejme zachránili bezpečnostné pásy a to, že sa mu odtrhol náves, ktorý dopadol niekoľko metrov od kabíny. Podľa lekárov má muž zlomených niekoľko rebier, zlomený nos a pohmliaždené pľúca. "Našli sme ho podľa GPS a v 11.26 sme ho našli zaseknutého predtým mostom. Začali sme ho hľadať na fotkách a rôznych videách po internete," povedal Tomáš Kubíček šéf spoločnosti, vlastniacej kamión.
K situácii v Taliansku sa vyjadrili viacerí experti ak mostom na Slovensku sa vyjadrila NDS:
Evakuovali rodiny a vyhlásili audit
Po zrútení boli nútení evakuovať 311 rodín, ktoré žili v bytových jednotkách v blízkosti mosta. Pod mostom totiž neboli len budovy ale aj domy a byty. "O evakuovaných sa staráme, je to teraz naša priorita. Dostanú nové bývanie," pokračoval starosta. Minister dopravy v stredu vyhlásil aj audit všetkých zastaraných mostov a tunelov. Zároveň vyzval vedenie firmy zodpovednej za prevádzku mosta k okamžitej rezignácii, chce podniku odobrať licenciu a vyrúbiť vysoké penále.
Kusy konštrukcie sa zrútili na železničnú trať, do rieky a na veľké výrobné haly. Tie boli v čase tragédie našťastie zrejme prázdne. Prečo k nešťastiu došlo zatiaľ úrady oficiálne nezverejnili. Prispieť však k nemu mala aj silná prietrž mračien. Svedkovia dokonca hovoria, že krátko pred zrútením udrel do jedného z pilierov mosta silný blesk. "Bolo to presne okolo 11.30, keď sme videli ako do mosta udrel blesk. Potom sme už videli len ako sa rúca dolu," opísal situáciu jeden zo svedkov. V talianskych médiách sa však objavili aj špekulácie, že k tragédii mohla prispieť nedostatočná údržba mosta, ktorý priebežne opravovali.
Mohli sa vyhnúť vodiči pádu ?
Z mostu v Talianskom Janove sa do trosiek zrútilo spolu viac ako tridsať osobných áut a tri kamióny. Už teraz je jasné, že na 80 metrov dlhom úseku, ktorý sa prepadol, nemohli vodiči urobiť nič. " V 90 kilometrovej rýchlosti auto prejde za sekundu 25 metrov. Reakčný čas človeka je 2-3 sekundy, čiže keď si to človek spočíta, už je to 75 metrov, takže ten reakčný čas človeka musí byť dobrý," povedal motoristický novinár Peter Mihálik.
Na suchom povrchu pri 100 kilometrovej rýchlosti je to v priemere okolo 35 - 36 metrov, ale predĺžiť ju môžu nekvalitné pneumatiky, alebo vyššia váha vozidla. Na mokrej vozovke sa môže predĺžiť aj o ďalších dvadsať metrov. V prípade nákladných áut je vyhnúť sa pádu skôr zázrakom. "Trajektória pádu pri 90 kilometrovej rýchlosti - nie je to ani pád, je to v podstate akoby vystrelená strela. Vyšlo mi, že to auto v podstate než dopadlo, preletelo necelých 100 metrov," dodal Mihálik.