Jasno
Bratislava
Klement
23.11.2024
Ohrození užívatelia Facebooku? Sociálna sieť poskytovala súkromné informácie firmám
Zdielať na

Ohrození užívatelia Facebooku? Sociálna sieť poskytovala súkromné informácie firmám

Archívna reportáž

WASHINGTON / Sociálna sieť Facebook mala posielať osobné údaje užívateľov a ich súkromné správy iným veľkým firmám. Celkovo išlo o viac ako 150 firiem, ako napríklad Amazon, Microsoft či Netflix. Sociálna sieť sa voči poskytovaniu informácii ohradila.

Počas niekoľkých rokov mali firmy ako Microsoft, Amazon, Spotify či Netflix dostávať zvláštny prístup k dátam užívateľov sociálnej siete Facebook. Patriť mali medzi ne osobné údaje ako aj obsah správ, ktoré si medzi sebou posielali. Podľa denníka The New York Times, ktorý s o tom informoval malo ísť o viac ako 150 firiem. 

"Tento privilegovaný prístup išiel nad rámec toho, čo firmy potrebovali k integrácii Facebooku," uvádza sa v správe NYT vychádzajúcej z interných dokumentov spoločnosti Facebooku. Okrem toho z nich vyplýva aj to, že spoločnosť Spotify a Netflix mali dokonca možnosť analyzovať obsah súkromných správ. Pričom zástupcovia Spotify uviedli, že špeciálneho prístupu si vedomí neboli.  Poskytovateľ internetových streamovaných médií na požiadanie sa vyjadril, že prístup k správam využíval iba na to, aby užívateľom umožnil zdielať obľúbené filmy a seriály s priateľmi cez Messenger. 

Spoločnosť Yahoo zasa mala prístup k príspevkom priateľov užívateľov a spoločnosť The Times dokonca k zoznamu priateľov, a to aj v prípade, že neboli verejný. Spoločnosť Apple mala prístup k telefónnym číslam alebo k plánovaným akciám užívateľov, pričom ani ona o špeciálnom prístupe nevedela. Microsoft mala v roku 2009 prístup k dátam až 400 miliónov užívateľov. Patrila tam aktuálna poloha osoby, náboženské vyznanie a iné. Poskytovanie dát sa ukončilo v roku 2014. Avšak ešte v roku 2017 aj na čele s ďalšími spoločnosťami mal Microsoft e-mailovú adresu  užívateľov len na základe toho, s kým sa priatelili. 

"Údaje užívateľov v profile neboli použité na reklamu. Počas celej našej spolupráce s Facebookom rešpektuje práva používateľov na súkromie," vyjadrila sa hovorkyňa spoločnosti Microsoft. 

Facebook sa bráni s povolením 

"Povedzme si to jasne. Žiadny z našich partnerov nemal prístup k dátam bez toho, aby im k tomu užívateľ nedal povolenie," obhájil sa Facebook. Ďalej uviedli, že tento špeciálny prístup veľkých firiem k dátam mal svoj zmysel. Umožňoval totiž funkciu ako zdieľanie alebo prehliadanie odporučení od priateľ. "Väčšina týchto funkcií už nefunguje," uvádza sa ďalej v stanovisku spoločnosti. "Vypli sme instantnú personalizáciu, ktorú využíval vyhľadávač Bing a v apríli 2018 sme rozviazali vzťahy s výrobcami hardvérov a s platformami," dodali. 

Pozrite si reportáž o kauze Facebooku. Unikli informácie: 

Súvisiace články

Najčítanejšie správy