Odchod Británie z Európskej únie bez dohody. Dôsledky môžu byť tvrdšie, ako sa zdalo
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
LONDÝN / V utorok 15. januára má dolná komora britského parlamentu hlasovať o brexitové dohode. Možných dôsledkov odchodu Británie z EÚ bez dohody je viacero.
Odchod Veľkej Británie z Európskej únie sa ukáže vo viacerých oblastiach, či už sa jedná o obchod, dopravu alebo samotné financie.
Obchod
Británia by sa v obchodovaní vrátila k pravidlám Svetovej obchodnej organizácie (WTO), čo môže vo vzťahoch ku krajinám EÚ znamenať výrazné narušenie doteraz voľného pohybu tovaru všetkého druhu. Nebude existovať žiadne prechodné obdobie. Vzájomný obchod skomplikuje zavedenie ciel a netarifných prekážok. Podľa predpokladu Inštitútu po zohľadnení štruktúry vzájomnej obchodnej výmeny a pravidiel WTO by EÚ mohla na britský tovar uvaliť clo v priemernej výške 2,8 percenta, zatiaľ čo britské clá na tovar z EÚ by mohla činiť v priemere 3,6 percenta. To by znamenalo zvýšenie cien tovaru v britských obchodoch, do ktorých budú obchodníci musieť tieto clá premietnuť. V obchodoch tiež môžu niektoré tovary chýbať z dôvodu zdraženia kamiónovej dopravy na hraniciach.
Niektoré druhy britského tovaru môže EÚ odmietnuť, lebo ich obchodovanie bude vyžadovať nové povolenia a certifikáty. Niektorí výrobcovia sa zrejme budú snažiť presunúť svoje firmy do krajín EÚ v snahe vyhnúť sa komplikáciám s prevozom tovaru cez hranice. Z Británie sa podľa denníka The Times už chystajú odísť treba letecký kolos Airbus či automobilka BMW.
Protesty za nové referendum o Brexite
Doprava
Prísnejšie colné kontroly by priniesli výrazné zdržanie doteraz plynulého pohybu kamiónovej dopravy na hraniciach s EÚ. Francúzsko už kvôli tomu plánuje v Calais výstavbu ďalších odstavných plôch pre kamióny. Zdržanie kamiónov by mohlo priniesť narušenie dodávateľských reťazcov, prípadne až zastavenie výroby pri nedostatku dovážaných dielov.
So stratou prístupu na spoločný európsky trh a zároveň uplynutím platnosti dohôd s tretími krajinami, ktoré Británia podpísala ako členský štát EÚ, hrozí Britom tiež kolaps leteckej dopravy.
Financie
Londýnu hrozí, že by mohol prísť o pozíciu najsilnejšieho finančného centra - presun svojich centrál z krajiny oznámili napríklad spoločnosť Goldman Sachs alebo banky Barclays alebo Deutsche Bank. Podľa agentúry Bloomberg prišla samotná hrozba tvrdého brexitu Británii od referenda v júni 2016 na viac ako dve percentá jej hrubého domáceho produktu.
Podľa prieskumu, ktorý v polovici októbra uskutočnila medzi britskými firmami spoločnosť IHS Markit, by Británia v prípade realizácie tvrdého brexitu mohla prísť zhruba o šesť percent HDP. Britská vláda nebude po tvrdom brexite musieť platiť ročný príspevok vo výške 13 miliárd libier do rozpočtu EÚ. Ale zároveň príde o dotácie - napríklad tri miliardy libier pre britského farmára.
Ľudia
Británia si bude môcť stanoviť vlastné imigračné kontroly pre pohyb občanov z krajín EÚ, a to isté bude môcť urobiť Európska únia pre Britov. Sprísnené imigračné kontroly môžu vyvolať oneskorenie a fronty počas hraničnej kontroly. Neistý bude osud Britov, žijúcich v krajinách EÚ, a tiež občanov EÚ v Británii. V európskych krajinách teraz žije a pracuje 1,3 milióna Britov, zatiaľ čo v Británii je to 3,7 milióna občanov z krajín EÚ.
Pre Britov, pracujúci v krajinách EÚ, môže tvrdý brexit znamenať, že ich kvalifikácia prestane platiť, teda nebudú môcť ďalej vykonávať svoju prácu.
Zákony
Existuje rad oblastí, kde doteraz nie sú vôbec žiadne medzinárodné dohody alebo predpisy, ktoré by mohli provizórne upravovať vzťah medzi EÚ a Britániou. To sa týka napríklad už spomínané leteckej dopravy. Právne vákuum hrozí nárastom papierovanie a kontrol na hraniciach a môže do značnej miery paralyzovať pohyb tovaru medzi Britániou a kontinentom.
Bezpečnosť
Odchod Británie z EÚ bez dohody by mohol podľa expertov napríklad ohroziť policajnú spoluprácu v boji proti terorizmu. Londýn by totiž mohol stratiť neobmedzený prístup do celoeurópskych databáz.