Etiópia pošle čierne skrinky z havarovaného lietadla do Nemecka
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
ADDIS ABEBA / Po tom čo špeciálny tím vyšetrovateľov našiel medzi troskami lietadla čierne skrinky, ju etiópske aerolinky posielajú na analýzu do zahraničia. Dôvodom je, že Etiópia na to nemá technickú kapacitu. Podľa hovorcu spoločnosti Ethiopian Airlines pošlú čierne skrinky do Nemecka. Nemecké úrady sa ale vyjadrili, že ich analyzovať odmietajú.
Prezident Donald Trump potvrdil, že jeho administratíva zakáže lietať Boeingu 737 Max 8 na základe nových informácií o havárii lietadla Ethiopian Air Boeing 737. Rovnako povedal, že lietadlá, ktoré sú momentálne vo vzduchu, budú musieť pristáť.
V nadväznosti na haváriu prestali lietať lietadlá typu - Boeing 737 Max 8. K tomuto kroku ako prvý vyzval čínsky úrad pre civilné letectvo, všetky lietadlá rovnakého typu prevádzkované čínskymi aerolinkami tak až do odvolania zostanú na zemi. Rovnaký krok v nadväznosti na haváriu ohlásila aj spoločnosť Ethiopian Airlines. V utorok popoludní sa Európska agentúra pre bezpečnosť letectva vyjadrila, že o 20.00 vstúpi do platnosti opatrenie, ktoré pozastavuje prevádzku lietadiel Boeing 737 MAX 8 a MAX 9. K tomuto kroku sa odhodlalo aj Nemecko, Francúzsko, Poľsko, Rakúsko aj Británia. Boeing prisľúbil, že urýchlene dokončí práce na zlepšenie softwaru ovládania verzie svojho najpredávanejšieho stroja.
Trosky lietadla, ktoré sa zrútilo v Etiópii
Podľa hovorcu etiópskej aerolinky pošlú čierne skrinky do Nemecka. Rozhodnúť mal o tom tím vyšetrovateľov. Nemecko ale analýzu čiernych skriniek rázne odmietlo.
"Tu na to nie je technická kapacita, a tak čierne skrinky pošleme analyzovať inam," uviedla hovorca leteckej spoločnosti Asrat Begashaw. Výkonný riaditeľ spoločnosti Tewolde GebreMariam ešte doobeda v rozhovore pre CNN prehlásil, že kvôli blízkosti a rýchlosti môžu byť čierne skrinky poslané do niektorej z európskych krajín, skôr než do USA, kde sa tento typ lietadla vyrába.
Podľa zasahujúceho tímu čínskych špecialistov sa lietadlo zarylo do zeme natoľko, že ho na mieste havárie najprv ani nevideli. Kokpit je podľa ich slov z celého lietadla najhlbšie. Práve to komplikuje zber častí tiel a lietadla.
Boeing 737 a bratislavské letisko
Uzemnenie Boeingov vo vzdušnom priestore sa nás nijako nedotklo. Podľa informácií z bratislavského letiska tieto stroje od nás ani k nám nelietajú. V rovnakom duchu sme dostali vyjadrenie aj z viedenského letiska. Ako však zistil kolega Martin Krpač, v Česku to skomplikovalo životy desiatkam dovolenkárov. Na serveri flightradar 24 ste mohli sledovať, ako museli české lietadlá zrazu zmeniť smer letu a krúžiť, kým sa nenašlo nejaké vhodné letisko, na ktorom by mohli pristáť.
Akým typom lietadla letíte?
Keď si už letenku kúpite, malo by byť na nej napísane aj to, akým strojom poletíte. Ak to však chcete vedieť ešte pred rezerváciou letenky, môže to byť trochu zložitejšie. Pri veľkých aerolinkách a dlhých letoch vám vyhľadávače leteniek zvyčajne rovno ponúknu aj informáciu o type lietadla. Nízkonákladové spoločnosti, lietajúce na malé vzdialenosti, však prezradia spravidla len číslo letu. Ale ani tu nie je nič stratené. Na číslo letu môžete použiť špecializovaný server. Existuje ich viac, my sme si klikli na Flightstats.com., kde zadáte číslo letu a po kliknutí na podrobnosti sa vám ukáže lietadlo, na ktorom by ste mali letieť. A tak sa môžete rozhodnúť, či do tohto lietadla nastúpite alebo nie. Samozrejme, nikdy to nemáte stopercentné. Vždy sa môže stať, že pre nejaké problémy lietadlo na poslednú chvíľu vymenia.
Viac vo videu TU:
Letecká tragédia v Afrike. Na palube lietadla bolo 158 ľudí, medzi nimi aj 4 Slováci
Obe čierne skrinky, na ktorých má byť záznam z kokpitu lietadla, boli nájdené na mieste nešťastia približne 60 kilometrov od etiópskeho hlavného mesta. Skrinky sú podľa predstaviteľov Spojených štátov poškodené, sú ale presvedčení, že do 24 hodín od stiahnutia dát bude možné mať nejaké prvotné výsledky. Podľa niektorých leteckých odborníkov sa môže vyšetrovanie príčin havárie tiahnuť mesiace. Myslia si to zrejme aj preto, že dodnes neboli zistené dôvody minuloročnej havárie indonézskeho lietadla tohto typu. Lietadlo sa v októbri zrútilo do Jávskeho mora so 189 ľuďmi na palube.
Pozrite si reportáž ako prebieha vyšetrovanie havárie lietadla a ako mohlo dôjsť k jeho zrúteniu: