Zatiahnuté
-1°
Bratislava
Emília
24.11.2024
Facebook má nový štáb. Zabrániť má ovplyvňovaniu eurovolieb
Zdielať na

Facebook má nový štáb. Zabrániť má ovplyvňovaniu eurovolieb

Archívna reportáž

DUBLIN / V sklenenej výškovej budove v centre Dublinu, ktorá je medzinárodnou centrálou spoločnosti Facebook, sa nachádza takzvané operačné centrum, v ktorom od minulého týždňa monitoruje asi 40 členný tím pokusy ovplyvniť voľby do Európskeho parlamentu, píše server Politico.

Tím, kde sú zastúpení hovorcovia všetkých 24 oficiálnych jazykov Európskej únie, sleduje aktivity ako na sociálnych sieťach patriacich spoločnosti Facebook, tak na sieťach svojich konkurentov, predovšetkým Googlu a Twitteri.

Akonáhle je nejaký príspevok označený ako škodlivý, snaží sa so svojimi kolegami v Európe a inde vo svete vyhodnotiť, či neporušuje pravidlá spoločnosti ohľadom politickej reklamy. Následne môžu správu zmazať, znížiť jej dôležitosť, alebo ju ponechať tak, ako je. Zamestnanci tiež posudzujú, či sa nejedná o dezinformácie, snahy zabrániť voličom v hlasovaní alebo o prejavy nenávisti. Podľa oznámenia Facebooku sa tím zaoberal len v minulom týždni stovkami incidentov.​

Keďže sa európske voľby konajú v 28 krajinách zároveň, má pred sebou spoločnosť veľkú výzvu, na ktorú však zatiaľ nevie úplne odpovedať. Politické strany od Maďarska po Španielsko si v tajnosti nakúpili na sociálnej sieti reklamný priestor s cieľom ovplyvniť rozhodovanie používateľov. Podarilo sa im pritom obísť nové nástroje Facebooku, ktoré majú zabezpečovať politickú transparentnosť."Vieme, že niektorí ľudia by si priali, aby sme to všetko zmazali," povedal Richard Allan, hlavný lobista spoločnosti v Európe, s odkazom na veľké množstvo politického obsahu, ktorý sociálna sieť nedávno zaplavil. "Nemyslíme si však, že by sme mali vystupovať ako regulátor politickej kampane," dodal.

Či chce alebo nechce, Facebook hrá vďaka svojmu celosvetovému dosahu kľúčovú úlohu v demokratických voľbách od Francúzska po Filipíny. Politický vplyv pritom zaisťuje spoločnosti stále bedlivejší dohľad politikov po celom svete. Niekoľko krajín už pohrozilo tým, že ak Facebook nezasiahne proti škodlivému obsahu, stanovuje zákonom, čo by sa malo na sociálnej sieti objavovať. Tridsaťštyriročný šéf spoločnosti Marc Zuckerberg oneskorene prijal zodpovednosť za úlohu, ktorú Facebook vo voľbách zohráva. Minulý týždeň oznámil, že sociálna sieť sa do budúcna sústredí viac na súkromnú komunikáciu medzi svojimi viac ako 2,2 miliardami užívateľovi a zmenší význam takzvaného newsfeed a ďalších služieb, v ktorých sa v minulosti veľmi rýchlo šírili rôzne dezinformácie.

Facebook prednedávnom tiež zakázal prístup na sieť niekoľkých známym osobám, napríklad americkému ultrapravicovému komentátor Alexi Jonesovi alebo vodcovia organizácie Islamský národ (Nation of Islam) Louisovi Farrakhan, pretože ich príspevky podnecovali nenávisť. Krok odsúdil na Twitteri americký prezident Donald Trump s poznámkou, že spoločnosť upiera vybraným ľuďom slobodu slova.

Cez všetky tieto snahy sa však serveru Politico podarilo nájsť desiatky príspevkov, ktoré neboli označené ako politické, hoci sa v nich priamo hovorilo buď o politických stranách, jednotlivých kandidátoch, alebo o kontroverzných témach, akým je potrebné migrácie. Spoločnosť tieto reklamy odstránila až po tom, čo na ne server upozornil. Firma tým porušuje svoj vlastný záväzok k väčšej transparentnosti. Od polovice apríla by podľa Facebooku mala akákoľvek strana, ktorá bude chcieť zverejňovať na sieti politický obsah, prejsť zvláštnym schvaľovacím procesom.

Iba niekoľko týždňov pred európskymi voľbami tak spoločnosti stále uniká veľa politických reklám. A to aj špeciálnemu tímu, ktorý bol kvôli týmto voľbám zriadený.

Zakladateľ najväčšej sociálnej siete v jednom zo svojich rozhovorov spomenul aj Slovensko:

Súvisiace články

Najčítanejšie správy