Oblačno
Bratislava
Cecília
22.11.2024
Boeing oznámil novú verziu softvéru pre problémové stroje 737 Max
Zdielať na

Boeing oznámil novú verziu softvéru pre problémové stroje 737 Max

USA / Boeing dokončil obnovu softvéru pre svoje lietadlá typu 737 Max, ktoré boli uzemnené po dvoch tragických nehodách v priebehu piatich mesiacov. Americká spoločnosť oznámila, že s novou verziou softvéru už skúšobne odlietala 207 letov. Federálny letecký úrad bude analyzovať výsledky letových záznamov o interakcii pilotov s kontrolnými zariadeniami a displejmi v rôznych situáciách.

Federálny letecký úrad (FAA) očakáva, že Boeing požiada o certifikát k vynovenému softvéru v priebehu ďalšieho týždňa. So súčasťou softvéru Boeingu 737 Max - MCAS, Manoeuvring Characteristics Augmentation System - sa spájali dve tragické letecké nehody, pád lietadla etiópskych aerolínií v marci, pri ktorom zahynulo všetkých 157 ľudí na palube a októbrový pád lietadla Lion Air v Indonézii, pri ktorom prišlo o život 189 ľudí. Systém bol novinkou, ktorá mala za cieľ zlepšiť ovládanie lietadla a zabrániť tomu, aby stúpalo v príliš ostrom uhle.

Boeing vyhlásil, že potom, ako odovzdajú informácie o skúsenostiach pilotov s vynoveným systémom FAA, budú spolupracovať s úradom na procese certifikácie vrátane testovacích letov a podajú konečnú dokumentáciu.

Spoločnosť tiež ukončila testovanie vynoveného systému na simulátoroch a vyvinula materiály pre tréning a vzdelávanie, ktoré momentálne posudzuje FAA, globálne regulačné úrady a letecké spoločnosti.

FAA nedávno oznámil, že 23. mája chystá stretnutie so zástupcami leteckých úradov z celého sveta, na ktorom sa bude preberať vynovený softvér a nové metódy tréningu pilotov.

Letecký bezpečnostný analytik Todd Curtis pre portál BBC povedal, že Boeing musí uspokojiť nielen americký letecký úrad: "Sú tu ešte aj letecké úrady v Kanade, Spojenom kráľovstve a v Európe, ktoré povedali, že by chceli urobiť vlastné testovanie a vyhodnotenie predtým, ako udelia týmto lietadlám certifikát potrebný pre prevádzku. Zatiaľ nie je jasné, či stroj získa súhlas povedzme od kanadských orgánov, čo by mohlo ovplyvniť americké letecké spoločnosti, keďže mnohé trasy, vrátane domácich, amerických letov, prechádzajú kanadským vzdušným priestorom. Ak kanadské úrady lietadlo neodobria, budú sa musieť vyhýbať ich vzdušnému priestoru." 

Keď systém získa certifikát, piloti sa budú musieť zúčastniť na novom tréningu. Todd Curtis povedal, že presvedčiť ich o bezpečnosti lietadla nebude jednoduché: "Pravdepodobne budú mať vysoko postavenú latku ohľadne bezpečnosti."

Proces zmeny softvéru znamenal uzemnenie všetkých takýchto lietadiel:

Súvisiace články

Najčítanejšie správy