Zomrel trojnásobný majster sveta F1 Niki Lauda
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
VIEDEŇ / Motoristický svet stratil jednu zo svojich najväčších osobností. Vo veku 70 rokov zomrel Rakúšan Niki Lauda, trojnásobný majster sveta vo formule 1 a legenda tohto športu. Lauda zomrel v kruhu svojej rodiny. Informujú o tom rakúske internetové zdroje vrátane laola1.at. Trojnásobný majster sveta podstúpil minulý rok transplantáciu pľúc, v januári bol niekoľko dní hospitalizovaný.
Niki Lauda
"S hlbokým zármutkom oznamujeme, že náš milovaný Niki v pondelok 20. mája pokojne zaspal," informovali Laudovi príbuzní. "Jeho jedinečné úspechy ako športovca a podnikateľa sú a zostanú nezabudnuteľné, jeho neúnavná cesta, priamočiarosť a odvaha zostanú vzorom a meradlom pre nás všetkých. Bol milujúcim a starostlivým manželom, otcom a dedkom. Bude nám všetkým veľmi chýbať," dodávajú v liste adresovanej verejnosti.
Niki Lauda zvládol viacero ťažkých životných situácií, ale po transplantácii pľúc vykonanej v lete 2018 opakovane zápasil so zdravotnými problémami. Jeho smrť potvrdil aj chirurg Walter Klepetko, ktorý ho vlani začiatkom augusta operoval vo Viedni. "Niki Lauda zomrel. Musím to potvrdiť," cituje Klepetka APA.
Lauda vyhral prestížny a najrýchlejší motoristický seriál F1 v rokoch 1975, 1977 a 1984. Prvé dva tituly získal vo farbách Ferrari a tretí po návrate do súťažného diania ako líder stajne McLaren. To už bol po vážnej nehode na Veľkej cene Nemecka na Nürburgringu v roku 1976, kde utrpel silné popáleniny. Tie zanechali trvalé stopy na jeho tvári. Po nehode začal nosiť na hlave legendárnu červenú šiltovku, ktorá sa stala jeho symbolom. Neskôr v rokoch 1997 a 2005 podstúpil transplantáciu obličiek. Po skončení kariéry sa angažoval ako podnikateľ v leteckom priemysle. Okrem iného založil leteckú spoločnosť Lauda Air, neskôr známu ako Austrian airline Niki.
S motošportom začal Lauda ešte ako chlapec, keď sa preháňal na všetkom, čo malo štyri kolesá a aspoň aký-taký motor. Aj keď pochádzal z bohatej viedenskej rodiny, ľahké to nemal. Rodine sa totiž jeho šialenosti na pretekárskych okruhoch vôbec nepáčili. Keď chcel pretekať, musel si zobrať niekoľko pôžičiek. Prepracoval sa do Formuly 1, kde sa na neho usmialo šťastie, keď si ho všimol slávny Enzo Ferrari. Ponúkol mu miesto jazdca a dal mu toľko peňazí, že mohol splatiť všetky dlhy.
Rýchlo sa stal hviezdou
S Ferrari sa Niki Lauda rýchlo stal hviezdou a ukázal, že je naozaj najrýchlejší. V 1975 získal prvý titul majstra sveta, lenže o rok neskôr takmer zomrel. Stalo sa to na Veľkej cene Nemecka. Týždeň predtým Lauda vyzýval ostatných jazdcov, aby ju bojkotovali. Vtedy sa totiž jazdila na 23-kilometrovom okruhu Nürburgring. Lauda tvrdil, že organizátori nemajú dosť zdrojov, aby mohli zaistiť bezpečnosť na takom dlhom okruhu.
Ukázalo sa, že mal pravdu. V druhom kole vyletel z trate, jeho auto začalo horieť a nablízku nebol nikto, kto by mohol zasiahnuť. Našťastie tam zastavili iní jazdci. Z horiaceho auta Laudu vytiahol Arturo Merzario v poslednej chvíli. Niki neskôr Merzariovi za záchranu života venoval svoje zlaté hodinky.
Napriek vážnym zraneniam a popáleninám vynechal len dvoje preteky a o šesť týždňov znovu sedel v kokpite. Vtedy aj popísal, aké to bolo bezprostredne po havárii. "Keď som prišiel do nemocnice, viete, cítite sa veľmi unavení a chceli by ste ísť spať, ale viete, že to nie je spánok, je to niečo iné. Potom len bojujete so svojim mozgom. Počujete hlasy a zvuky, snažíte sa počúvať, čo hovoria a snažíte sa, aby váš mozog fungoval, aby bolo telo pripravené bojovať. Myslím, že to bolo veľmi dobré, že som to urobil, pretože len tak som prežil," povedal vtedy Lauda.
Sezónu po havárii dokončil Lauda s obväzmi na hlave a špeciálne upravenou prilbou. Odvtedy neustále nosil šiltovku, aby zakryl zjazvenú hlavu. V jednom rozhovore pred pár rokmi povedal, že za miesto na tej šiltovke platili sponzori 1 200 000 eur.
V roku 1977 získal ďalší titul majstra sveta. O dva roky vyhlásil, že ho už nebaví jazdiť stále dokola a vrhol sa na svoju ďalšiu vášeň - lietanie. Založil si spoločnosť Lauda Air, z ktorej postupne vybudoval úspešné aerolínie. Občas dokonca jej dopravné lietadlá aj pilotoval. Neskôr založil ďalšiu leteckú spoločnosť Niki a vlani kúpil aerolinky, ktoré premenoval na LaudaMotion.
Do Formuly 1 sa ešte vrátil v 80. rokoch, získal ešte jeden titul majstra sveta, ale potom to zabalil definitívne. Vo svete motorov a rýchlych áut ale zostal. Aj vďaka tomu sa s ním na deň presne pred ôsmimi rokmi stretla naša kolegyňa Marika Dulaiová. "Bol to úžasný, silný človek, to asi aj každý vycítil z toho jeho správania. Bol veľmi svojrázny , veľmi priamy, veľmi otvorený človek. Nemal problém odpovedať na žiadnu otázku, a ak sa aj o niečom nechcel baviť, tak do dal aj jasne najavo," povedala.
Od nešťastnej havárie na Veľkej cene Nemecka mal Niki Lauda neustále zdravotné problémy. Aj preto mu vlani transplantovali pľúca. Tentoraz ho ale zradili obličky. Jeho smrť zasiahla nielen našich susedov v Rakúsku, kde bol absolútnou hviezdou, ale aj celý motoristický svet.