Budú letenky drahšie? Francúzi chcú presvedčiť krajiny EÚ na zavedenie dane na letecké palivo
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Francúzsko oznámilo zavedenie ekologickej dane pre letecké spoločnosti, ktoré lietajú z krajiny do zahraničia. To znamená, že letenky pre pasažierov budú drahšie. Pridať by sa ale mohli aj ďalšie štáty Európskej únie, ktoré chcú investovať viac prostriedkov do čistejších spôsobov dopravy.
Nedávna odborná štúdia ukázala, že emisie z lietadiel zabijú ročne viac ľudí ako ich zahynie pri leteckých katastrofách. Aj to bol jeden z dôvodov, prečo sa zeleno zmýšľajúca francúzska vláda rozhodla posvietiť si na leteckú dopravu. "Rozhodli sme sa uvaliť daň na všetky lety odchádzajúce z Francúzska," uviedla francúzska ministerka dopravy Elisabeth Borne.
Vzhľadom na relatívne nízke dane si Paríž tento ťah môže dovoliť. Tá najnovšia sa bude týkať všetkých letov a spoločností, teda nielen tých francúzskych. "Táto daň bude platiť od budúceho roka iba na odlety z Francúzska, čiže slovenských dovolenkárov a cestujúcich sa príliš nedotkne," povedal PR manažér Pelikanu Jozef Rybár.
Svetovým aerolíniám toto rozhodnutie veľa radosti nepridalo. Len Air France tak môže ročne prísť o desiatky miliónov eur. "Letecké spoločnosti už teraz fungujú na hrane relatívne veľkých problémov, pretože ich marže sú nízke," uviedol ekonomický redaktor Trendu Ronald Ižip.
„Bude to 1,50 eura za lety v rámci krajiny a Európskej únie v ekonomickej triede, až do 18 eur za lety v biznis triede za jej hranice," povedala Borne. Štátna pokladnica by si tak mohla ročne polepšiť o 180 miliónov eur, ktoré chce vláda použiť na rozvoj ekologickej dopravy v celej krajine.
Francúzi sa zároveň netaja ambíciou presvedčiť európskych partnerov, aby spoločne zaviedli daň na letecké palivo, ktoré sa aktuálne nezdaňuje. Malo by to ale priniesť zníženie emisie CO2. "Daň nie je až taký veľký problém, ten by mohol byť, ak by sa zaviedli celoplošné a vyššie dane," dodal Ižip. Pokles záujmu o leteckú dopravu sa nateraz neočakáva. Výzvou ale naďalej zostáva, aby lietadlá v budúcnosti produkovali čo najmenej emisií.
Európska únia dlhodobo kladie dôraz na znižovanie emisií, a to aj v prípade automobilov. Pozrite si archívnu reportáž.