Znižovanie emisií vyjde Slovensko poriadne draho. Komisia preto chystá kompenzácie
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
ŠTRASBURG / Ambiciózny ekologický dohovor, ktorý schválil Európsky parlament, bude pre mnohé krajiny - vrátane nás - veľkou finančnou záťažou. Znižovanie emisií v záujme zlepšovania životného prostredia bude stáť milióny eur. Komisia preto chystá kompenzácie, ktoré potečú aj na Slovensko.
Nie pre všetky členské krajiny bude jednoduché prejsť na tzv. zelenú ekonomiku. Niektorých to vyjde poriadne draho. “Postupne všetky členské štáty EÚ budú musieť prejsť ako na hlavný zdroj výroby energie na obnoviteľné zdroje,” vysvetlil Róbert Hajšel z Aliancie socialistov a demokratov.
“Green deal je naozaj príležitosťou zachrániť zdroje, ktoré sú vyčerpateľné na tejto planéte,” doplnil Peter Pollák z Európskej ľudovej strany. Lenže kým severské krajiny využívajú už teraz vo veľkom napríklad veterné turbíny, a teda ich prechod bude jednoduchší, krajiny ako Slovensko to budú mať oveľa ťažšie.
Komisia preto vytvára nový, pomocný fond. “Pre Slovensko to znamená ďalších 162,4 milióna eur,” upresnil podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič. “Bez pomoci a bez solidarity so zvyškom Európy to ani my, ani nikto iný nedokáže,” reagoval Michal Šimečka z frakcie Renew Europe.
Tieto peniaze budú určené nielen pre hornú Nitru, ale pôjdu do všetkých regiónov. Čerpať z nich budú môcť napríklad aj oceliari. “Nie je to o rozdávaní peňazí. Je to o podpore vytvárania nových pracovných miest," priblížil Martin Hojsík z frakcie Renew Europe.
Takáto pomoc pre krajiny by mala zhltnúť až 100 miliárd eur. A niektorí europoslanci hovoria, že už teraz sa nám nedarí plniť stanovené ciele, a preto by sme ich nemali ešte viac sprísňovať. “Pozrime si tie príčiny a odstráňme príčiny, ktoré nás spomaľujú v dosahovaní cieľov,” skonštatoval Eugen Jurzyca z frakcie Európskych konzervatívcov a reformistov.
Znižovanie emisií tak aj naďalej ostáva prioritou číslo jeden. No a prispôsobovať sa tomu bude aj všetka legislatíva prijatá v budúcnosti. "Naozaj bez striktnej ochrany adekvátnej zložky prírody to jednoducho nepôjde,” potvrdil Michal Wiezik z Európskej ľudovej strany.
Za vysnívané auto si zrejme priplatíte alebo sa ho ani nedočkáte. V EÚ vyšli v platnosť prísne emisné normy: