Loď, ktorá sa zasekla v Suezskom prieplave, momentálne blokuje viac ako 200 lodí
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
KÁHIRA / Vo štvrtok, 26. marca, v Suezskom prieplave uviazla loď. Jej pozícia obmedzila lodnú dopravu. Majiteľ lode oznámil odstránenie nákladu a presunutia lode. Čas odstraňovania nevie odhadnúť.
Japonský vlastník nákladnej lode, ktorá blokuje Suezský prieplav viac ako tri dni, tvrdí, že má v úmysle plavidlo vyslobodiť do „zajtrajšej noci japonského času“, ale nemôže zaručiť, že to bude dokončené.
Globálne prepravné spoločnosti začínajú presmerovávať náklad preč od zaseknutej lode na oboch stranách zasiahnutej kontajnerovej lode Ever Given, ktorá blokuje jednu z kľúčových obchodných tepien sveta. Japonská firma Shoei Kisen uviedla, že práce na prečerpávaní pokračujú, zatiaľ však nie je jasné, kedy práce na odstránenie skončia. "Nemáme odhad, kedy bude dielo úspešné," uviedol hovorca pre miestne médiá.
Uviaznutá loď v Suezskom prieplave
Keď uviaznutá loď zadržala tovar v odhadovanej hodnote 6,9 miliárd libier (9,5 miliárd dolárov) v obrovských zápchach na oboch koncoch Suézskeho prieplavu, v piatok bolo odklonených sedem tankerov prepravujúcich skvapalnený zemný plyn (LNG) potom, čo blokáda spôsobila pozastavenie dopravy. Tri z tankerov boli odklonené na dlhšiu cestu okolo Afriky cez Mys dobrej nádeje, uviedla dátová spravodajská spoločnosť Kpler s tým, že väčšina odklonených tankerov pôvodne určených pre Suezský prieplav smerovala teraz inam.
Odborníci sa obávajú, že mohutná loď, ktorá je dlhá 400 metrov a má hrubú tonáž takmer 220 000 ton, sa vkĺzla tak ďaleko do piesku na oboch brehoch prieplavu, že by nebolo možné ju vytlačiť bez odstránenia časti nákladu. Podľa Petra Berdowského, výkonného riaditeľa Boskalis, špecializovanej bagrovacej spoločnosti, ktorá na miesto vyslala posádku, môže takýto proces trvať týždne. Maersk v piatok uviedol vo svojom vyhlásení: "Pozorne sledujeme operácie spätného odvodu a v súčasnosti hľadáme všetky možné alternatívy.“
O hlavnom medzinárodnom rivalovi Maersku, Hapagovi-Lloydovi, informovala agentúra Agence-France Presse aj to, že uvažuje o zaslaní zásielok okolo Mysu dobrej nádeje na južnom cípe Afriky, aby sa tovar mohol dostať do Európy bez ešte väčších zdržaní.
V piatok uviazlo na severnom a južnom konci prieplavu viac ako 200 lodí. Severná časť, ktorá bola pôvodne postavená v 60. rokoch 19. storočia, bola v roku 2015 rozšírená na dva pruhy, ale južná časť, kde je zaseknutý Ever Given, je iba jedným pruhom. Asi 12% všetkého svetového obchodu preteká cez kanál dlhý 193 km.