Polojasno
-1°
Bratislava
Emília
24.11.2024
Europarlament schválil reguláciu online priestoru, dotkne sa dezinformácií aj reklám
Zdielať na

Europarlament schválil reguláciu online priestoru, dotkne sa dezinformácií aj reklám

ŠTRASBURG / Európsky parlament si posvietil na neetické aktivity firiem v online priestore. Nové prísne pravidlá výrazne ovplyvnia spôsob, akým sa bude robiť marketing na internete a nevyhnú sa mu ani giganti ako Facebook, Google či Amazon.

Sociálne siete budú musieť prekopať svoje algoritmy, po novom už nebude možné cieliť reklamu na základe vierovyznania, sexuálnej orientácie či etnickej príslušnosti. Mimo systému účelovej propagácie sa navyše ocitnú ľudia mladší ako 18 rokov, ostatní dostanú možnosť výberu. "Je to prvý podstatný krok k tomu, aby sa digitálny priestor mohol začať čistiť, potrebujeme takúto reguláciu," obhajuje krok europoslanec Vladimír Bilčík.

Sekundujú mu aj kolegovia. "Je dôležité, aby sa používateľ mohol rozhodnúť, či chce mať jeho osobné údaje spracované a byť na ich základe ponúkaný cielenou reklamou," tvrdí Miriam Lexmann. To sa dotkne hlavne sociálnych sietí ako Facebook či Instagram, sponzorovaný obsah budú musieť jasne označovať. "Influenceri, ľudia s veľkým vplyvom, nás nebudú svojimi názormi obťažovať bez toho, aby sme nevedeli, že za to boli zaplatení," hovorí Robert Hajšel.

Ďalšou oblasťou záujmu boli dezinformácie či nenávistné príspevky, pričom zodpovednosť prevezmú poskytovatelia služieb. Prinesie to nemalú zmenu v tom, čo v online priestore uvidíme, mnohé spoločnosti doteraz privierali oči z dôvodu zisku. S novými pravidlami by však mohli dostať pokutu až do výšky šiestich percent celosvetového ročného obratu.

V europarlamente vládne v tejto rovine konsenzus, vo vzduchu ostávajú už len detaily. "Nie celkom dobre definujeme, čo je to firma, a od akej veľkosti už môže ohroziť trh," vysvetľuje Eugen Jurzyca. Napriek podobným menším problémom to vyzerá tak, že zákon do praxe prejde už čoskoro ako vôbec prvý svojho druhu. "Som si istý, že tieto pravidlá sa stanú štandardom na celom svete, pretože zatiaľ nikde nič podobného nefunguje," uzatvára Ivan Štefanec.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy