České diaľnice už nebude stavať štát
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: TASR/Pavol Ďurčo/ilustračné
Niektoré z rýchlostných ciest postavia súkromné firmy, pričom však dostanú peniaze zo štátneho rozpočtu
Materiál ministerstva dopravy ešte tento rok prerokuje vláda. Za súkromné peniaze sa má vybudovať napríklad rýchlostná cesta medzi Hradcom Králové a Olomoucom, Brnom a Mikulovom, či mestami Praha - Karlove Vary. Privátne firmy by mali spravovať celkom 21 % českých rýchlostných ciest. Za ich výstavbu a 30-ročnú údržbu inkasujú zo štátneho rozpočtu ročne 11,2 miliardy Kč.
Námestník ministra dopravy Roman Kramařík tvrdí, že cesty sa iným spôsobom postaviť nedajú, pretože na to v rozpočte nie sú peniaze. Súčasný opatrný prístup bánk k financovaniu firiem nie je podľa neho prekážkou. Záujem prejavujú aj veľké stavebné firmy, pre ktoré by sa tým otvoril v Česku nový trh.
Ministerstvo dopravy dokonca v úsilí o rozhýbanie systému PPP najalo zahraničného odborníka. Zo Slovenska prišiel bývalý poradca ministerstva financií pre spoluprácu štátu a firiem Michal Gajdzica. Kramařík uviedol, že česká vláda chce, aby to robili ľudia, ktorí majú s tým skúsenosti. "Takých zatiaľ nemáme," dodal.
Denník E15 tiež informoval, že Slováci na rozdiel od Čechov už svoj prvý veľký projekt súkromnej firme zadali. Konzorcium Granvia Construction postaví a bude spravovať asi za 50 miliárd Kč 50-kilometrový úsek diaľnice.