Čierny piatok zlákal viac ľudí, ale míňali menej než pred rokom
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Piatok po Dni vďakyvzdania je v Spojených štátoch amerických označovaný za čierny piatok. Je to voľný deň a oficiálny začiatok vianočnej predajnej sezóny.
Presne podľa očakávaní obchodníkov došlo tento rok k zvýšeniu počtu ľudí, ktorí prišli počas víkendu po Dni vďakyvzdania nakupovať. „Vysoká nezamestnanosť a orientácia na cenu spôsobila, že kupujúci sa vybrali do obchodov skoro, aby získali tovar v najvýhodnejších akciách," vysvetlil vyššiu účasť na čiernom piatku viceprezident výskumnej agentúry BIGresearch. Ako federácia zistila, do obchodov sa počas piatka a soboty vybralo 195 miliónov Američanov, čo je o 23 miliónov viac než pred rokom.
SITA/AP
Na nákupy minuli Američania počas tohtoročného čierneho piatka odhadom 41,2 miliardy USD. Každý nakúpil tovar v priemere za 343 USD, čo je o 30 dolárov menej než v roku 2008. Najviac kupujúcich, 49 percent, zaznamenali tradičné obchodné domy.
Približne 43 percent Američanov sa vybralo do diskontných predajní a 8 percent kupujúcich využilo ponuky outletových centier. Medzi najpopulárnejšie tovary patrila elektronika, oblečenie, potraviny a hračky.
K čiernemu piatku neodmysliteľne patria aj plné parkoviská, dlhé čakacie doby a nocovanie pred obchodmi. Obchodníci sa snažia vyjsť v ústrety aj pohodlnejším zákazníkom, ktorí uprednostňujú nákupy z pohodlia domova alebo kancelárie.
Pre nich je určený tzv. kybernetický pondelok, kedy prinášajú zľavy internetové predajne.