Havária čínskej lode vážne poškodila Veľkú koralovú bariéru
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Obnova najväčšieho koralového útesu sveta môže trvať až dve desaťročia.
Loď Šeng Neng 1 vezúca okrem uhlia aj 950 ton mazutu 3. apríla nabehla v plnej rýchlosti na plytčinu. Z poškodeného trupu unikli do mora približne tri tony mazutu, ktorý sa podarilo rozložiť pomocou chemikálií, takže pravdepodobne nedošlo k znečisteniu väčšieho rozsahu.
Ťažký trup lode však úplne rozdrvil časti najväčšieho koralového útesu sveta, ktorej obnova do pôvodného stavu môže potrvať až dve desaťročia.
"Očakávali sme dosť vážne škody a naše doterajšie pozorovania to potvrdzujú," uviedol výskumník David Wachenfeld zo správy námorného parku Great Barrier Reef.
Podľa prvých zistení 230-metrov dlhé plavidlo poškodilo tri kilometre dlhý a 250 metrov široký úsek koralovej bariéry. Potopená loď totiž nezostala na jednom mieste a v dôsledku prílivu a odlivu a morských prúdov sa posúvala po útese.
V niektorých lokalitách došlo k úplnému zničeniu podmorského života a koralových štruktúr. Zisťovanie skutočného rozsahu škôd potrvá minimálne týždeň.
Najväčšie obavy odborníkov vyvoláva kontaminácia útesu toxickou farbou z trupu lode. Ostré koraly zoškrabali časti náteru, ktorý sa rozptýlil po väčšine zasiahnutej oblasti.
Farba môže obsahovať chemikálie zabraňujúce vzniku usadenín na trupe zaoceánskych lodí, ktoré znemožňujú rast a šírenie citlivých podmorských organizmov.
Záchranným tímom sa v pondelok po odčerpaní zvyšného paliva podarilo vyzdvihnúť čínsku loď s z koralového útesu a odtiahnuť ju do 70 kilometrov vzdialeného kotviska pri brehoch Veľkého Keppelovho ostrova.
Galéria k článku Havária čínskej lode vážne poškodila Veľkú koralovú bariéru