Výbuch a požiar ako príčinu havárie poľského špeciálu vylúčili
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: TASR/Sergey Ponomarev
"Motory fungovali až do bodu, keď narazili na zem," vyhlásil ruský vicepremiér Sergej Ivanov.
Vyšetrovatelia k týmto záverom podľa neho dospeli počas analýzy údajov z čiernych skriniek tupoleva Tu-154 ako aj trosiek havarovaného stroja na mieste nešťastia. "Predbežná analýza vylúčila explóziu alebo požiar na palube lietadla. Motory fungovali až do bodu, keď narazili na zem," vyhlásil Ivanov po stretnutí vládnej vyšetrovacej komisie, na čele ktorej stojí premiér Vladimir Putin.
Predstaviteľka štátneho leteckého úradu Tatjana Anodinová v utorok informovala, že na mieste havárie našli vyšetrovatelia tretiu čiernu skrinku, ktorú budú na žiadosť poľských úradov analyzovať v Poľsku. "Včera sa našla dodatočná čierna skrinka poľskej výroby," povedala s tým, že skrinku podrobia analýze vo Varšave za prítomnosti ruských odborníkov.
Šéf ruských vyšetrovateľov Alexander Bastrykin už v pondelok vylúčil technickú chybu ako príčinu nehody. Tento záver podľa neho potvrdzujú údaje získané z čiernych skriniek. Vyšetrovatelia tiež potvrdili, že piloti poľského lietadla ignorovali odporúčanie kontrolnej veže, aby pre hustú hmlu pristáli na inom letisku. Upozornili ich tiež, že letia príliš nízko.
Lietadlo sa zrútilo pri štvrtom pokuse o pristátie asi 500 metrov od pristávacej dráhy po tom, čo jeho ľavé krídlo zachytilo stromy. Poľský generálny prokurátor Andrzej Seremet vyhlásil, že zatiaľ nič nenaznačuje, že by na pilotov poľského vládneho špeciálu robil niekto nátlak, aby pristál aj za hustej hmly. Reagoval tak na špekulácie, že pilota mohol niekto z cestujúcich nútiť, aby pristál aj napriek varovaniam o zlých poveternostných situáciách.
Audiozáznamy komunikácie havarovaného tupoleva už na nosičoch
Audiozáznamy komunikácie medzi pilotmi, ale aj medzi kokpitom havarovaného poľského prezidentského špeciálu a ruským dispečingom letovej prevádzky krátko pred sobotňajším nešťastím pod Smolenskom sa technikom podarilo získať z čiernych skriniek, vyčistiť a prehrať na nosič zvukových záznamov.
Mohli by poslúžiť k objasneniu príčin najväčšej katastrofy v povojnovej histórii Poľska. S určitosťou však poslúžia ako podklad pre správu, ktorú možno očakávať v priebehu niekoľkých dní.
Vyplýva to z informácií, ktoré zverejnila dnes rozhlasová stanica TOK FM.
Podľa rovnakého zdroja sa technikom podarilo získať záznamy komunikácie v anglickom, ruskom i poľskom jazyku.