Bola to chyba pilotov, dokazujú čierne skrinky špeciálu
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: TASR
Piloti vládneho špeciálu ignorovali výzvu na stúpanie
Zo 40-stránkového dokumentu vyplýva, že posádka do posledných chvíľ netušila tragický koniec letu a neodvratnosť katastrofy si piloti uvedomili iba po kolízii s korunou stromu šesť sekúnd pred dopadom stroja.
Z prepisu je zrejmé, že dispečer letovej prevádzky zo Smolenska upozorňoval poľských pilotov na nevhodnosť poveternostných podmienok na pristátie, ako aj fakt, že kapitán prezidentského špeciálu reagoval na to slovami: Ďakujeme, ak to bude možné pokúsime sa o priblíženie, ak to však počasie nedovolí, potom sa vydáme na ďalší oblet.
Kapitán lietadla Arkadiusz Protasiuk informoval podľa prepisu aj šéfa diplomatického protokolu poľského Ministerstva zahraničných vecí Mariusza Kazanu o problémoch s počasím a o tom, že za daných okolností nebude pristátie pravdepodobne možné. Kazana na to mal reagovať slovami: Tak to máme problém. Po niekoľkých minútach komunikácie na iné témy sa rovnaký hlas zmieňuje o tom, že prezident nerozhodol, ako postupovať ďalej. Práve Kazana bol teda popri vrchnom veliteľovi poľských vzdušných síl Andrzejovi Blasikowi druhým nečlenom posádky v kokpite lietadla počas posledných 30 minút letu.
Z prepisu je zrejmé, že americký systém varovania pred nebezpečným priblížením zemi reagoval na klesanie stroja hneď trikrát, a to v priebehu 35 sekúnd, signálom Terrain Ahead a následne dvakrát signálom Pull Up. Dispečer letovej prevádzky vydal pokyn Horizont 101, ktorý je nariadením ukončenia procedúry klesania dvakrát v priebehu troch sekúnd, naposledy desať sekúnd pred dopadom stroja. Všetko sa to odohralo v poslednej minúte osudného letu.
Zverejnený materiál je prepisom obsahu registrátora zvukov MARS-BM. Jeho súčasťou sú nielen časové údaje a výroky v poľštine a ruštine, ale aj komunikácia v anglickom jazyku vždy s menami tých, ktorí dané vety vyslovili, ale aj fragmenty rozhovorov označené za nezrozumiteľné vzhľadom na vysokú mieru šumu.
K identifikácii hlasov prítomných v kokpite prispel podplukovník poľskej vládnej letky Bartosz Stroinski, pilot stroja TU-154M, ktorý niekoľko dní pred katastrofou letel do Katyne s predsedom vlády Poľskej republiky Donaldom Tuskom.