Štrajky a zvýšené clá: Globálne problémy automobiliek zasahujú slovenskú ekonomiku
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SVET/ SLOVENSKO / Automobilový svet ako ho poznáme, sa otriasa v základoch. Tento týždeň ochromili Nemecko varovné štrajky zamestnancov Volkswagenu.
Slovenský automobilový priemysel v problémoch
Európa bojuje s Čínou o clá, čo v Pekingu komentoval aj slovenský premiér Robert Fico. Zaviesť colné poplatky pre Európsku úniu sa ale chystá aj novo-zvolený americký prezident Donald Trump. K tomu všetkému sa v Európe prepadajú predaje áut. No a to všetko ohrozuje Slovensko viac ako ktorúkoľvek inú európsku krajinu.
"Všetci sa bojíme. Najmä tí, pred penziou, sa skutočne boja. Som matkou dvoch detí. Nechcem to stratiť, " vyjadruje sa jedna z nemeckých pracovníčok automobilky Volkswagen.
"Je neprijateľné, že sme to vždy my, malí ľudia, ktorí prehrajú. Musíme bojovať za svoju prácu a budúcnosť, " hovorí ďalšia pracovníčka Volkswagen.
Budúcnosť je neistá
Nášľapných mín automobilového priemyslu je na mape sveta hneď niekoľko. V Amerike, v Ázii aj na domácej európskej pôde. A to všetko sa dotýka malého Slovenska viac ako akejkoľvek inej krajiny.
"Slovensko je krajina, ktorá vyrába najväčší počet áut na hlavu a sú to hlavne autá strednej triedy a luxusné autá, " informuje o situácii slovenský premiér Robert Fico.
Čína je najväčší konkurent
Najväčším problémom je konkurencia lacnejších čínskych elektroáut. Brusel Peking obviňuje z dumpingu a na oplátku zaviedol Číňanom na niektoré značky clá. Na svojej ceste po Číne Robert Fico Pekingu výhrady únijných partnerov nepripomenul.
"Slovensko odmietlo a hlasovalo proti návrhu Európskej komisie zaniesť dodatočné clá na elektro autá pokiaľ ide o Čínu, " znova Robert Fico.
Clá na čínske elektro autá neodmieta len Slovensko a takúto vojnu nechcú ani viaceré automobilky. Práve ňou však hrozí aj Donald Trump. V duchu "America first" na autá, ktoré sa vyvážajú do Spojených štátov.
Bratislavský závod funguje
Do Ameriky smeruje približne každé desiate auto vyrobené na Slovensku. Čínsko- americký mix s problémami na domácej nemeckej pôde ako aj prepad predajov v únii ohrozujú najmä najväčšieho súkromného zamestnávateľa na Slovensku.
Bratislavský závod zatiaľ problémy nemeckej matky nepociťuje a objednávky ako aj výroba idú podľa plánu. V rámci ťažkých časov a konkurencie vo vlastnom koncerne, sa aj u nás musia fest zamerať na niekoľko veci. Hlavnými bodmi bude optimalizácia procesov a prísna disciplína v oblasti nákladov.