Šoféri, neutrál alebo rýchlosť? Podľa toho, či máte radi svoj život...
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Teraz tu máme niečo pre vodičov - mýtov za volantom je viac než dosť. Jedným z nich je vyhodená rýchlosť pri jazde dole kopcom. Či je v takom prípade spotreba naozaj nižšia, to sme zisťovali testom. Posvietili sme sa ale aj na iné povery.
Neutrál alebo zaradená rýchlosť? Pri ceste dole kopcom sa nejakú tú kvapku benzínu či nafty snažíme ušetriť všetci - ako to robiť správne?
S neutrálom pol litra, s rýchlosťou nula
Niektorí vodiči sú presvedčení, že musia vyhodiť rýchlosť, aby nemali žiadnu spotrebu paliva. Tak sme to teda vyskúšali. Palubný počítač ukazuje okamžitú spotrebu viac ako pol litra nafty na 100 kilometrov. Naopak, keď sme zaradili rýchlosť na tretí stupeň a zložili nohu z rýchlostného pedálu, spotreba klesla - presne na nulu! "Pokiaľ je motor hnaný kolesami, že sa využíva jeho brzdná sila, tak spotrebuje oveľa menej paliva," vysvetľuje dopravný analytik Jozef Drahovský.
No a nejde tu len o spotrebu, ale aj o bezpečnosť. Dopravný konzultant Maroš Palesch: "Ak vyradíme rýchlosť, tak riskujeme to, že to auto dole kopcom neubrzdíme. Podľa toho, aký je ten kopec. Takú štvorku by sme tam určite mali mať zaradenú."
Niektorí vytiahli kľúče, vypli motor!
Na cestách sú však aj iní "odborníci". Najmä mladšie ročníky nevedia, ako funguje motor a potom vyskúšajú všeličo. "Poznám viacero ľudí, ktorí si vypli motor pri jazde dole kopcom a nedokázali ubrzdiť, lebo tým, že si vypli motor, vypli si aj posilňovač brzdy." Reportér TV JOJ Laco Ďurkovič: "Keď som mal 18 rokov, chcel som ušetriť prírodu, tak som vytiahol kľúč a vypol motor pri jazde dole kopcom. Samozrejme, zabudol som, že volant bude zablokovaný. Kruto som na to doplatil."
Ako je to so šliapaním na spojku?
Ďalšou vecou, ktorá spôsobuje mnoho sporov v rodinách, je státie na spojke. Najmä páni často vysvetľujú svojim polovičkám, že ju takto ničia. Odborníci majú iný názor. Dopravný analytik Jozef Drahovský: "Pokiaľ vodič stojí na spojke v križovatke, tak nedochádza k žiadnemu opotrebovaniu a je to v poriadku. V prípade, že sa stojí na spojke do kopca a využíva sa preklzovanie spojky, vtedy dochádza k dosť výraznému opotrebovaniu spojky."
A to dokonca až o polovicu. No a na záver tu máme ešte mýtus, že cestou do križovatky treba vyhodiť rýchlosť a pokojne pomaličky dôjsť až k semaforom. Ak v polovici vašej cesty na zotrvačnosť blikne zelená, jediné, čo dosiahnete je, že spomalíte ostatných vodičov za vami.
Téme sa venuje reportérka Beáta Ksenzsighová. INFORMÁCIE ONLINE TU.
TV JOJ