Cestujete vlakom alebo autobusom? Toto sú vaše práva
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Keď mešká lietadlo, cestujúci dostanú odškodné. Málokto však tuší, že podobne to funguje aj pri vlakoch a autobusoch. Presnejšie, iba tretina cestujúcich pozná naozaj svoje práva. V medzinárodných európskych vodách však môžete dostať kompenzáciu už pri hodinovom meškaní vlaku. Na Slovensku len pri meškaní vlakov IC.
2 hodiny meškania - 50 % z cestovného, 2 € na jedlo
25 percent z cestovného a k tomu 1 euro za občerstvenie ak vlak mešká viac ako 60 minút. Pri viac ako dvojhodinovom meškaní, si zaslúžite 50 percent z cestovného a 2 eurá na jedlo. "Vyplnený formulár je možné pri medzinárodnej preprave odovzdať najneskôr do 2 mesiacov. Pri IC vlakoch najneskôr do 12 mesiacov. Najlepšie je urobiť tak čo najskôr," uviedol Ján Keresteš z odboru komunikácie ZSSK.
Takisto to funguje, ak sa vyberiete akýmkoľvek vlakom do akejkoľvek krajiny EÚ. Už pri hodinovom meškaní však môžete cestu prerušiť. Prepravná spoločnosť Vám vráti peniaze za neprecestovaný úsek. Ak cesta stratila zmysel tak jednoducho nenastúpite. "V tomto prípade ZSSK vráti celé zaplatené cestovné," dodáva Keresteš.
Len pred pár mesiacmi získali cestujúci svoje práva aj v medzinárodnej autobusovej doprave. Trasa musí mať viac ako 250 km a pokračuje za hranice Slovenska. "Ak prepravca očakáva, že bude spoj zrušený alebo bude meškať viac ako 120 minút musí ponúknuť cestujúcemu či sa chce dopraviť do toho miesta s meškaním alebo či chce náhradu cestovného," uviedla Eva Vozárová, hovorkyňa autobusovej spoločnosti.
V autobuse nárok na občerstvenie
Napríklad, ak autobus mešká už 90 minút a cesta bude trvať viac ako 3 hodiny tak máte nárok na občerstvenie. "Európska komisia má stránku, ktorá sa volá Vaše práva cestujúceho, tam sa dozviete všetky informácie," hovorí Ingrid Ludvíková, zastuúpenie EK na Slovensku.
Informovať o meškaní alebo odškodnom by vás mal v prvom rade prepravca. Ak však nie ste spokojný s jeho prístupom môžete kontaktovať pri železničnej doprave Slovenskú obchodnú inšpekciu, pri autobusoch Ministerstvo dopravy.
Článok si môžete pozrieť aj cez iPhone či iPad vďaka novej aplikácii. ZADARMO.
SITA