Krach slovenských cestoviek má nečakaný dôvod
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Za koniec cestovky Medina môže situácia v Egypte, ale aj úpadok materskej cestovnej kancelárie. Zdá sa, že tento rok cestovkám jednoducho nejde karta a historicky dosahujú najnižšie marže. Klientov cestovných kancelárií však zaujíma, či budú v prípade krachu odškodnení. A tu sa treba mať na pozore.
Odškodné nemusí byť v plnej výške
Odškodné totiž môžete dostať v plnej výške, ale môže sa stať aj to, že dostane len minimum. A to aj napriek tomu, že cestovka bola poistená. Za odpovednosť za klientov Medina Tours nesie už poisťovňa. Je na jej vlastnom rozhodnutí, kedy a ako pricestujú turisti zo zahraničia domov.
V tejto chvíli by to však bolo pre ňu finančne nevýhodné. 850 klientov Mediny tak môže dovolenkovať podľa pôvodného plánu. "Museli by sme zohnať náhradné lietadlá, ktorí by neboli lacné a spôsobili by sme klientom ďaleko väčší stres, ako už majú aj teraz," uviedol riaditeľ poisťovne Miloš Kmety.
Klienti, ktorí majú zaplatené dovolenky majú 6 mesiacov na to aby si nárokovali u poisťovne odškodnenie. "Poistná suma dvojnásobne presahuje odhadovanú škodu. Tak s vysokou pravdepodobnosťou si trúfam odhadnúť, že všetci klienti dostanú 100-percentné odškodnenie," hovorí Kmety.
Cestovky rátali s väčším ziskom
A to je aj jeden zo signálov toho, že cestovky rátali tento rok s oveľa väčšími ziskami. Poistná suma sa totiž odvíja od predpokladaného objemu predaja. Koniec tak tento rok ohlásila v máji Tip tour, koncom júla A-tour, 2.augusta Best Choice a 17.augusta Medina Tours.
V prípade Tip tour išlo najmä o zmeny v majiteľskej štruktúre, ako aj dostupnosť Chorvátska vlastnou dopravou. Dá sa predpokladať, že za krachom môže byť aj čoraz viac populárnejší internetový predaj.
29. júla nasledovala tip tour CK A-tour. "Ťažko predpokladať, čo je za tým. Keďže krach sa týkal malého objemu klientov, čo bolo do 90 ľudí," uviedol Michal Jambrich, viceprezident SACKA.
Nosná destinácia Egypt
Práve Egypt bol nosnou destináciou pre veľké cestovky ako boli Best Choice a Medina Tours. Tí, čo mali už zakúpenú dovolenku, tak ju nezrušili. Dopyt však klesol na nulu. CK však už musia mať uhradené výdavky v čase keď ešte len dopredávajú zájazdy. "Doprava, ubytovanie. Musia byť zabezpečené. pričom fenomén posledných rokov je ultra last minute," dodáva Jambrich.
Pod krach sa však mohlo podpísať aj to, že v súčasnosti ponuka prevyšuje dopyt. Na Slovensku v súčastnosti pôsobí okolo 300 cestoviek, z toho 60 sa zaraďuje medzi veľké cestovné kancelárie.
Článok si môžete pozrieť aj cez iPhone či iPad vďaka novej aplikácii. ZADARMO.
isifa