Zatiahnuté
Bratislava
Cecília
22.11.2024
SERVISNÁ TÉMA: Reklamácia tovaru zo zahraničia
Zdielať na

SERVISNÁ TÉMA: Reklamácia tovaru zo zahraničia

BRATISLAVA / Záručnú dobu 2 roky majú pri nákupe tovaru všetci obyvatelia Európskej únie rovnakú. Ostatné práva spotrebiteľa sa však už trošku odlišujú. Na čo si treba dávať pozor, ak sa rozhodnete pre nákup za hranicami Slovenska?

Lehoty sa líšia

Podľa Európskeho spotrebiteľského centra najviac tovarov reklamujeme v susedných štátoch. Na čele je Rakúsko, Česko, Maďarsko a nakoniec Poľsko. V slovenských podmienkach musí predávajúci vybaviť reklamáciu vrátane opravy do 30 dní.

"Vo väčšine štátov sa tieto lehoty líšia. V západných štátoch je táto lehota určená slovíčkom primeraná lehota, čiže obdobie štyroch až šiestich týždňov," vysvetľuje právnik z Európskeo spotrebiteľského centra Pavel Pavlovkin.

Neverte všetkému

Funguje to tak aj v Rakúsku, ale aj Maďarsku. V Poľsku nie je určená lehota na vybavenie. Predávajúci však musí na reklamáciu odpovedať najneskôr do 14 dní. "V reklamácii musíte uviesť lehotu, do ktorej by ste ju chceli mať vybavenú," dodáva Pavel Pavlivkin.

Na Slovensku musí oprávnenosť reklamácie dokazovať do jedného roka predávajúci. V Rakúsku a Maďarsku je však táto lehota iba pol roka. V Poľsku je celé dokazovanie na spotrebiteľovi. Netreba však veriť všetkému čo vám zahraniční predajcovia povedia. "V Rakúsku sa stávajú prípady, že spotrebiteľom pri reklamácii uvedú, že výrobok nie je možné v Rakúsku reklamovať," upozorňuje Pavlivkin.

Komplikácie

Čo však v Európe nefunguje je jednotná záruka. Ak ste si tovar zakúpili napríklad v Nemecku a tá istá značka má zastúpenie aj na Slovensku, reklamáciu si môžete uplatniť iba v Nemecku. Existujú však aj výnimky najmä u renomovaných výrobcov. "Zákazník nemusí kvôli reklamácii vycestovať za hranice kde si tovar kúpil, ale môže sa obrátiť priamo na servisné centrum na Slovensku," upresnil hovorca zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Andrej Králik.

Inak Vám neostáva nič iné ako cestovať stovky kilometrov alebo využiť služby poštára. Európske spotrebiteľské centrum Vám pomôže, ak ste už kontaktovali predajcu a neboli ste úspešní.

Staňte sa fanúšikom spravodajstva TV JOJ na sociálnej sieti FACEBOOK a vyhrajte!

ISIFA

Súvisiace články