Dátum spotreby nie je vždy viditeľný! Zuzanu prekvapil smrad
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
MATEJOVCE NAD HORNÁDOM / Pozeráte si dátum spotreby na potravinách? Isto sa aj vám stalo, že ste ho nevedeli nájsť. Alebo ste ho aj našli, ale písmenka boli príliš malé a nevedeli ste ho rozlúštiť. Niečo podobné sa stalo aj Zuzane z Matejoviec nad Hornádom (okres Spišská Nová Ves).
Ovalil ju nechutný zápach
Zuzanu namiesto chutných raňajok v podobe údenáča čakalo nepríjemné prekvapenie. Po otvorení ryby zacítila nepríjemný zápach. "Myslela som, že odpadnem. Veľmi to smrdelo," hovorí Zuzana.
Koncom minulého týždňa urobila veľký nákup. Dátum spotreby na údenáči si nevšimla. Po vybalení skončila ryba v chladničke. Až po jej otvorení zistila, že údenáča kúpila už tri dni po záruke.
Neznesiteľný zápach ju donútil rybu vyhodiť. Neodvážila sa ju dať ani svojim psom a mačkám. Mrzí ju, že si ešte v obchode nevšimla dátum spotreby.
Niekedy dátum spotreby jednoducho nevidno
Jedna vec je nevšimnúť si dátum spotreby... Druhá vec je, ako sa k tomuto údaju dopracovať. "Najmä vtedy, keď to tam nie je vytlačené, ale vyrazené," myslí si obyvateľka Bratislavy.
Niekde je dátum spotreby viditeľný na prvý pohľad, inde to až tak vidieť nie je. "Malo by to byť na jednotnom mieste na všetkých výrobkoch," myslí si nakupujúca. "Legislatíva to neustanovuje, ale má to byť na viditeľnom mieste a dobre čitateľné. Zatiaľ je to vo všeobecnej polohe," uviedol Jozef Bíreš, generálny riaditeľ Štátnej veterinárnej a potravinovej správy.
Musí byť na viditeľnom mieste
To, ako majú byť potraviny označené a akým spôsobom, určuje smernica Európskej únie. "Európsky parlament už pred dvomi rokmi schválil smernicu, ktorá presne určuje označovanie potravín. Dátum spotreby má byť na viditeľnom mieste. Určená je aj minimálna veľkosť písmen," hovorí europoslanec Miroslav Mikolášik. To, kde má byť údaj uvedený, už zostáva na výrobcovi. Je to tak vraj preto, že s takou požiadavkou vraj zatiaľ nikto neprišiel.
Téme sa venuje reportér Matúš Gavlák. INFORMÁCIE ONLINE TU.
ISIFA