Oblačno
Bratislava
Cecília
22.11.2024
PREHĽAD. Kedysi bolo dieťa neposedné, dnes je to diagnóza
Zdielať na

PREHĽAD. Kedysi bolo dieťa neposedné, dnes je to diagnóza

BRATISLAVA / V minulosti nás učiteľky v školách delili do troch skupín: dobrí, zlí a tí, ktorým to ide pomalšie. Na všetkých bol pritom braný rovnaký meter. Dnes je všetko inak. V triedach sa už objavujú žiaci, ktorí za svoje výsledky a správanie vlastne nemôžu. Trpia totiž niektorou z porúch, o ktorých sa kedysi vôbec nerozprávalo...

Detí s poruchami je viac

Diktáty už len doplňovacie a počas testov z matematiky musí deťom dovoliť používať tabuľky s násobkami. Učiteľka s viac ako 35-ročnou praxou musela od svojich začiatkov do dnes výrazne zmeniť svoje učebné techniky, a nielen ona. "Dysgrafie, tam je toho veľmi veľa a dyslexie," hovorí učiteľka Eva Ivanová.

Detí s poruchami učenia a správania je podstatne viac ako v minulosti. Je pravda, že v tedy sa o týchto diagnózach toľko nevedelo, ale liečiť sa ani dnes nedajú.

Poruchacharakteristika
Dysgrafia porucha písania
Dysortografia porucha pravopisu
Dyslexia porucha čítania
Dyskalkúlia problém chápania matematických pojmov
hyperaktivita a porucha pozornostitieto dve tvoria tzv. ADHD

Zdroj: noviny.sk

Učitelia majú asistentov

Nieje toho málo a pritom to nie je všetko. Učitelia dnes dokonca musia mať svojich asistentov, ktorí sa deťom s poruchami osobitne venujú. Učia sa s nimi a píšu písomky. "My keď tú poruchu odignorujeme, to sa bude len zhoršovať," tvrdí špeciálna pedagogička Vlasta Šalingová.

"Väčšinu z týchto porúch vedia odborníci odhaliť hneď pri prvom stretnutí s dieťaťom, napr. pri zápise do prvého ročníka," dodáva Šalingová. "Aj napriek tomu, že dieťa špecifickú vývinovú poruchu má, tak do školy môže byť zaškolené," uviedla riaditeľka základne školy Erika Drgoňová.

Počas školského roka sa sleduje tempo dieťaťa a ak je výrazne pozadu, tak sa do práce pustí odborník. "Máme dobré výsledky s tými deťmi a rodičmi, ktorí s nami spolupracujú," hovorí špeciálna pedagogička.

Súvisiace články