SERVISNÁ TÉMA. Tieto bločky si odkladajte, budete ich potrebovať
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Účty, splátky alebo platenie sociálnych odvodov patria k nášmu každodennému životu. Spolu s nimi aj odkladanie bločkov, potvrdení a ďalších dokumentov. Úrady sa totiž skôr, či neskôr ozvú. Mať v rukách dôkazy aj po rokoch je na nezaplatenie.
Poriadok v papieroch
Mať poriadok v papieroch sa oplatí, odporúčajú to aj právnici a daňoví poradcovia. Podľa nich by sme si mali odkladať všetky dôležité dokumenty. Ak odovzdávame či už banke, daňovému úradu, zdravotnej či sociálnej poisťovni dokumenty, je nanajvýš prezieravé mať kópie daných dokumentov.
"Úplne ideálny systém, ktorý samozrejme nie je vždy realizovateľný pre veľké vzdialenosti, je prísť do podateľne príslušnej inštitúcie nechať si potvrdiť prijatie podania a zároveň si dať opečiatkovať kópiu toho, čo sme tam odovzdali," vysvetľuje právnik Peter Kováč.
Zasielanie dokumentov poštou
Možnosťou je aj poslať dokumenty poštou. Vtedy sa oplatí posielať ich doporučene a na doručenku. Automaticky totiž dostanete do rúk potvrdenie, že ste niekomu niečo v daný deň posielali.
"Doručenka znamená, že keď to ten adresát preberie, tak sa mi vráti doklad o tom, že to prebral aj s dátumom, kedy to prebral," doplňuje právnik.
Dokonca aj daňové priznanie môžeme stále posielať poštou. V prípade, ak by sa náhodou zásielka niekde po ceste stratila, daňový úrad musí preukázať, že naozaj mu daňové priznanie nebolo doručené.
"V prípade, ak daňový subjekt má podací lístok a daňový úrad nedokáže preukázať doručenie inej písomnosti ako tvrdí daňový subjekt, mali by sme akceptovať aj dodatočne podané daňové priznanie tak, akoby bolo podané v stanovenej lehoty," vysvetľuje Patrícia Macíková, hovorkyňa finančného riaditeľstva SR.
Doba odkladania dokladov
Dokumenty a doklady by sme mali odkladať minimálne 3 roky, avšak záleží od doby premlčania jednotlivých inštitúcií. "Čo sa týka zdravotného poistenia, je doba do 5 rokov. V zásade občiansko-právne veci, tam ej premlčanie 3-ročné, obchodno-právne až 4-ročné," doplňuje Kováč.
Podnikatelia musia napríklad archivovať účtovné uzávierky a správy audítora až 10 rokov, pri účtovných dokladoch je to 5 rokov.
"Ja pokladám za normálnu archivačnú dobu, kedy si odkladám účty či výpisy. Všetky náklady, ktoré súvisia s chodom domácnosti, so stykom s inštitúciami, pričom voči nim nevystupujem ako právnická osoba, 5 rokov," upresňuje daňová poradkyňa Lucia Gašpieriková.