Jasno
Bratislava
Klement
23.11.2024
Severná Kórea zakázala sušienky z juhu. Ohrozujú režim
Zdielať na

Severná Kórea zakázala sušienky z juhu. Ohrozujú režim

Zdroj: Reprofoto Washington Post

PCHJONGJANG/SOUL / Medzikórejská hranica nikdy nebola pohostinným miestom. Nachádzajú sa tu míny, strážne veže a zbrane - všadeprítomný symbol nepriateľstva medzi Severnou a Južnou Kóreou. Len desať kilometrov od hranice leží rozsiahly komplex tovární, kde sa v týchto dňoch odohráva boj medzi oboma Kóreami. Je to boj o obľúbené sušienky Choco Pie.

Juhokórejské sušienky Choco Pie sú v Severnej Kórei viac-menej bežne dostupné. Môže za to priemyselný komplex Kesong, kde juhokórejské podniky zamestnávajú tisíce severokórejských pracovníkov, píše Washington Post.

Od otvorenia Kesongu v roku 2004 rozdali juhokórejskí podnikatelia svojim severokórejským zamestnancom tisíce sušienok. Tí neváhali a rozbehli s nimi čierny trh.

Viac ako sušienky

Analytici uvádzajú, že nemožno podceňovať kultúrny dopad Choco Pie na Severnú Kóreu. Nie sú to len dve čokoládové sušienky spojené bonbónom. Je to lahodný kapitalizmus.

Podľa niektorých odhadov sa v Severnej Kórei mesačne predalo dva a pol milióna týchto sušienok. V poslednej dobe sa ale počet Choco Pie značne znížil.

Severokórejské úrady zakázali rozdávanie sušienok v Kesongu. Zákaz prišiel po niekoľkých záťahoch na priekupníkov s kapitalistickou lahôdkou. V Pchjongjangu ich bol dokonca nedostatok.

20 sušienok

Donedávna mohli severokórejskí zamestnanci dostať až dvadsať kúskov na noc ako príplatok. Juhokórejskí zamestnávatelia tieto "odmeny" zakázali a dávajú im klobásy, kávu alebo čokoládové tyčinky.

Severokórejský režim dlhodobo vnímal Choco Pie ako ideologickú hrozbu. "Severokórejci milujú Choco Pie," povedal ešte v roku 2009 riaditeľ rozhlasovej stanice NK Open Radio Ha Tche-kung. "Je to invázia na ich žalúdky," dodal.

Hit na trhu

Podľa odborníkov nie je prekvapením, že zo sušienok sa stal hit. Príbeh juhokórejských sladkostí je o tom, čo majú všetci spoločné bez ohľadu na to, či žijú v najizolovanejšej krajine sveta. Ide o lásku ku sladkostiam.

Severokórejci si veľmi rýchlo uvedomili, že Choco Pie je príliš lahodné a cenné, než aby sa len tak zjedli. Keď ich speňažia, prilepšia si k skromným príjmom. Sušienky sa tak objavili na čiernom trhu v Pchjongjangu. Denne ich mohlo byť až stopäťdesiattisíc! Severokórejské úrady sa snažili čeliť situácii protisušienkovou propagandou.

"Juhokórejské úrady do Choco Pie pridali podivné látky," napísal jeden z maškrtníkov. "Choco Pie nastražila Južná Kórea, aby otriasla našou národnou obranou. Špehujú nás a hodnotia. Pokiaľ si ich produkty obľúbime, potom môže ktokoľvek povoliť i ideológiu ľudu," myslí si iný labužník.

Súvisiace články