Digitálny svet nás pohltí. Hrozí, že deti zabudnú na reálny svet
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Digitálny svet, v ktorom žijeme, sa podľa odborníkov mení tak rýchlo, že je iba otázkou času, kedy namiesto ľudí budeme na internete komunikovať s takzvanými chatbotmi a ani o tom nebudeme vedieť. Chatboty sú počítače, ktoré budú odpovedať, alebo odpisovať ako ľudia, lenže v skutočnosti to budú veľmi sofistikované stroje.
Na komunikáciu s počítačom si treba, podľa expertov, zvyknúť. "Keď budeme chcieť vyriešiť nejaký problém u nášho operátora, v nejakej banke, alebo sa posťažovať v nejakom eshope, nebude potrebné až toľko ľudského kontaktu, aby to spravovali," povedal Peter Šebo, odborník na sociálne siete.
Digitálny svet pohltí postupne mnohé profesie. Napríklad operátorov na telefónnych linkách, reklamačné oddelenia, či pracovníkov takzvaných help deskov. No najviac pohltí deti. Ak si ešte spomínate na to, ako ste trávili voľný čas v dobe, keď neboli mobily a internet, máte v podstate šťastie. "Máme pred sebou obrovské nebezpečenstvo, keď si už bude treba naplno uvedomiť, že nemôžeme žiť pre sociálne siete a internet," povedal Nick Vale, odborník na digitálne technológie.
"Ak sme sa pred 10 - 15 rokmi hnevali na deti, že celý deň sedia pri televízoroch, tak dnes sa na nich hneváme, že celý deň sedia s mobilom v ruke a ťukajú do displeja. O 10 rokov sa budeme hnevať, že majú na očiach virtuálnu realitu, a že zabudli na to, že existuje aj fyzický svet okolo," hovorí Šebo.
Podľa odborníkov sa zmenilo aj vnímanie sociálnych sietí. Čoraz viac sa stretávame s takzvanými fake news, teda správami, ktoré sú neoverené a nepodložené. "Slováci sú dosť skeptickí, vlastne prestali dôverovať, alebo 50 percent nedôveruje informáciám zo sociálnych sietí, čo len je veľmi veľa, pretože globálne je to 20 - 30 percent a u Slovákov je to päťdesiat," hovorí Tomáš Pflanzer, expert na digitálne štúdie.
Takýto trend falošných a dezinformačných správ sa navyše podľa analytikov bude zvyšovať. Experti preto hovoria, že aj v budúcnosti treba veriť správam iba z overených značiek.
Pozrite si archívnu reportáž o virtuálnej realite: