Šiesty zmysel je nezmysel. Psychológ vysvetľuje, prečo
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Keby ktorýkoľvek vedec ešte v minulom storočí vyhlásil, že intuícia alebo "šiesty zmysel" nie je nezmysel, zrejme by ho vysmiali. V stredoveku by ho možno aj upálili. Dnes ale britský profesor popisuje mechanizmus javu, ktorý je možné nazvať práve ako intuícia.
Napriek tomu, že tradične sa intuícia viac prisudzovala ženám a mužom logika, dnes to už asi neplatí. Keby sme žili v staroveku či v ranom stredoveku, riadili by sme sa prevažne radami ľudí s vysoko vyvinutou intuíciou.
"Boli považovaní za posvätných. Starí Slovania mali tiež vedmy," hovori historička Katarína Nádaská. Koncom stredoveku sa ale všetko zvrtlo, keď začal hon na čarodejnice. "Ľudia, ktorí boli obdarení aj intuíciou boli spoločnosťou prenasledovaní," vysvetľuje historička.
S nástupom logickej vedy bolo intutívne poznanie dlho v nemilosti. Dnes je to už inak. Britský profesor Digby Tantam z Univerzity v Sheffielde sa do skúmania intuície pustil bez rizika straty povesti. "Štúdia bola o tom, že ľudia komunikujú nielen verbálne, ale telom aj neverbálne," tvrdí psychológ Karol Kleinmann.
Pohľadom, tónom reči, výzorom, gestami, mimikou, emóciou. Pri komunikácii si všetky tieto prejavy naraz neuvedomujeme, ale náš mozog ich zachytáva. "Nechávame to akoby na mozog, ktorý nám to nevedome celé spracuje," povedal Kleinmann. Ide o obrovské množstvo informácií, ktoré spracuje a ponúkne nám už hotový výsledok. "Nevieme povedať jednotlivosti, vieme len ten výsledok a to potom často považujeme za intuíciu, za šiesty zmysel," vysvetľuje psychológ.
Mechanizmus ako funguje intuícia by sa dala čiastočne prirovnať wi-fi sieti, najlepšie však mechanizmu tzv. cielenej reklamy na internete. "Ak si na sociálnej sieti niečo vyhľadáte, že to sa vám páči, tamto nie, občas si pozriete e-shop...a ono na základe vašich záujmov cielene podsúva reklamu," vysvetľuje IT špecialista Michal Hudačin. Podobne to robí aj náš mozog, no spracúva oveľa väčší objem dát, s menšou spotrebou energie a oveľa rýchlejšie ako naše vedomie. "Nepotvrdilo sa, že by malo ísť o niečo magické," rozpráva Kleinmann. Podstatné je to, že intuícia, šiesty zmysel, alebo jednoducho len vnútorný hlas, pomáhal našim prapredkom prežiť, a pomáhať môže aj dnes.
"Vtedy počúvame samého seba a vtedy nám to môže byť veľmi užitočné," dodal psychológ.
Pozrite si zaujímavú reportáž o tom, ako Moc poškodzuje mozog: