Učíme sa nesprávne. Podčiarkovanie a memorovanie nezaberá, tvrdia vedci
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Vedci v oblasti neurológie prišli s prekvapujúcimi novinkami, ako sa správne učiť. Podčiarkovanie nadpisov, či slov rôznymi farbičkami je napríklad úplne zle, tvrdia spomínaní vedci. Podľa nových výskumov sa budú žiaci učiť doma a učitelia ich budú v škole iba učiť to, ako sa to majú učiť.
Jednou z najdôležitejších zručností v najbližších desaťročiach sa stane zručnosť učiť sa, teda učiť sám seba. "Pre budúcnosť a celoživotné vzdelávanie, autoregulatívne učenie bude základom. Objaviť cestu, ako sa dostať k poznaniu, k vedomostiam," uviedol Miron Zelina, pedagogický psychológ.
V bežných školách nás doteraz učili všetko možné, ale neučili nás zručnostiam ako sa učiť a technikám učenia. "Keď učiteľ učí tak, ako sme zistili z výskumov, že nadiktuje látku, robte si poznámky a ja vás potom vyskúšam, to nie je učenie," dodal Miron Zelina. Toto ale netvrdí len profesor Zelina, ale aj vedci skúmajúci ľudský mozog a procesy učenia. Výskumy ukazujú, že viaceré zažité techniky učenia sa, nepomáhajú vôbec alebo len trochu.
Učíme sa nesprávne
Písaním poznámok rukou si zapamätáme viac ako ťukaním do klávesnice počítača. To je len jedna z techník, na ktoré poukazuje autor knihy Ako sa učíme Benedict Carey. Takisto používanie zvýrazňovačov a podčiarkovanie dôležitých výrazov je vraj len strata času. Oveľa efektívnejšie je o nich premýšľať. Učiť sa v krátkych etapách s prestávkami a lepšie nahlas ako potichu. "Na to existuje celá teória i prax, takzvané sebaregulatívne vzdelávanie. U nás sa k tomu približuje napríklad projektové vyučovanie - zadá sa projekt a pracuje sa na ňom," vysvetlil pedagogický psychológ.
Ešte bližšie k samoriadenému učeniu je stále populárnejšie domáce vyučovanie. "Doma sa zadá študentovi algoritmus a ako na to ísť. Má ciele a aj stratégiu, kde to nájde - na tom sú postavené domáce školy, máme ich iba 63, čo je málo," dodal Zelina.
Najvyššou formou samoučenia je takzvaná neškola, kde si celé vzdelávanie riadi žiak sám. "Žiak si dáva úlohy. Ale hlavne čo sa učí, učí sa zručnostiam riešiť problémy, spôsobilostiam, ako prísť k riešeniu. Nie pamäťovo, koľko miest je v USA, ale ako to zistiť," informoval profesor. Dobrým príkladom neškoláka medzi známymi osobnosťami je povedzme taký Steve Jobs. "Jobs nechal vysokú školu, lebo ho tam neučili, to čo chcel, ale mal zručnosti nájsť si informácie a urobiť zo seba to, čo urobil," dodal pedagogický psychológ.