Ako sa má zachovať stroj v kritickej situácii? Ľudia odsúdili na smrť kriminálnikov a mačky
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / V podstate všetky veľké automobilky pracujú na tom, aby jedného dňa mohli autá jazdiť samé, bez šoféra. Zákonite sa tak objavili otázky, ako by sa stroje mali zachovať v situácii, keď hrozí zrážka s človekom. Vedci urobili test, spýtali sa ľudí na celom svete a dostali takmer 40 miliónov odpovedí. V týchto dňoch ich zverejnili.
Ako by sa mal zachovať automobil riadený umelou inteligenciou v kritickej situácii? Mal by uprednostniť život dieťaťa pred životom dôchodcu alebo život ženy na priechode pred životom pasažierov v aute.
Tí, ktorí sa zapojili do testu s názvom Moral Machine, ktorí vypracovali vedci z Massachutského technologického inštitútu to nemali jednoduché. V každej z 13 vytvorených situácií totiž niekto musel zomrieť. "Je to veľmi sporné. Bola tam situácia, keď napríklad v aute išli zvieratá a cez priechod na červenú išli chodci. Legislatívne je to na strane tých zvierat, avšak morálne, samozrejme, ľudský život má oveľa väčšiu hodnotu," uviedol Boris Bučko z Univerzitného vedeckého parku UNIZA.
Vedci odpovede v teste pochádzajúce z 233 krajín roztriedili a vyhodnotili. Slováci riešili situácie veľmi podobne ako Česi, Maďari či Francúzi. Uprednostnili by záchranu žien a mladších ľudí, či ľudí s vyšším spoločenským statusom, ako sú učitelia alebo lekári. To ukazujú pomerne nízke poradové čísla. Snaha zachraňovať chodcov bola výrazne slabšia. "Tieto otázky nie sú nové. Predtým sa dávali pri kritických situáciách, napríklad keď sa potápala loď a je len niekoľko záchranných viest, komu ich dať. Lenže vtedy o tom rozhodovali ľudia, teraz to rozhodnutie delegujeme na automat, preto to vzbudilo takú vlnu záujmu," uviedol dopravný analytik Jozef Drahovský.
Ak by sa odpovede ľudí z celého sveta v teste stali návodom pre program v samojazdiacich vozidlách, tak najmenšiu šancu na prežitie by mali kriminálnici a mačky. Obeťami by boli často aj dôchodcovia. "Keď sa ľudia o tom teste potom bavia, že si mali vybrať, kto zomrie, tak naozaj z tohto hľadiska pôsobí to kruto. Ale tieto situácie nastávajú v doprave v podstate každý deň," uviedol Bučko.
Pre vozidlá riadené umelou inteligenciou zatiaľ neexistujú zákony. Či sa pri ich tvorení bude prihliadať na test, na ktorý od roku 2016 vedci dostali takmer 40 miliónov odpovedí, je otázne. "Nečakám to, pretože ten test je nekontrolovateľný. V tom, že keď vyplní test 50-krát a vždy inak, tak vy neviete odkiaľ pochádza, či sú tie údaje pravdivé a či sa s vami iba nehrá," dodal Maťaš.
Pozrite si archívnu reportáž.