Zima dáva šoférom zabrať. Ako skrotiť auto na šmykľavej vozovke?
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Užívame si bielu a studenú zimu – akurát je otázka, či si to naozaj aj užívame. Minimálne v autách. Naše šoférske zručnosti dostávajú poriadne zabrať. Je teda ideálny čas oprášiť si niektoré vedomosti. Maroš Palesch, dopravný konzultant, poradí ako na snehu jazdiť a či vôbec jazdiť.
Bez zimných pneumatík nemá zmysel do takto nepriaznivého počasia, aký sme zažili v posledných dňoch, ani vychádzať. Určite sa nájdu aj odvážlivci na letných, ktorý chcú len prejsť na krátku vzdialenosť, ale aj vtedy môže dôjsť k havárii. Každý prvý sneh je pre vodiča aj so zimnými pneumatikami výzvou. "Auto treba dostať pred jazdou do rúk a do nôh. To, ako zaberá spojka a ako brzdí auto v tom snehu a ľade," uviedol Maroš Palesch. Ale nie každý si môže vyskúšať pred jazdou šoférovanie a ako auto reaguje, preto treba dodržiavať základné pravidlá.
Zasnežené cesty v Bratislave
Základné rady, ako bezpečne jazdiť v zime
V prvom rade sa podľa dopravného konzultanta treba pohrať s pedálmi a byť tolerantný. Pod nánosmi snehu a mnohokrát aj soli sa na ceste môže objaviť aj vrstva ľadu, ktorá môže spôsobiť problémy najmä v kolónach. "Využívať treba silu motora pri brzdení a nešliapať v panike na brzdy. Keď máte ABS treba brzdiť normálne, ale aj tak treba väčšie rozostupy, pomalšie sa rozbiehať a dlhšie brzdiť," poradil Maroš Palesch.
Dobré je si rovnako nacvičiť, či sa vodičovi dá rozbehnúť len z jednotky alebo aj z druhého rýchlostného stupňa. A rovnako aj pri automatoch je to o tom, ako vodič stláča plynový pedál.
Dôležité je sa ale sústrediť na jazdu a nerozptyľovať sa zbytočnosťami. V kolónach je to tiež bežné vidieť ľudí s mobilmi v rukách. "Každá sekunda pohľadu na mobil, je 20 metrov naslepo," povedal Maroš Palesch.
Ako ísť do zasneženého kopca?
Najväčší problém je, ak šofér v polovici kopca zastaví. "Problém je hlavne pri zadnokolkách. Keď máte ľahký zadok a zadnú nápravu hnaciu, tak v tom momente ste dojazdili. potom už prichádzajú na scénu reťaze. Kto si ich ale pred sezónou nevyskúšal nasadiť, je to potom komplikované," povedal dopravný konzultant.
Na ujazdenom snehu pomôžu aj autoponožky. Tie pomôžu rovnako ako reťaze a do mesta môžu byť aj lepšie, keďže sa jednoduchšie nasadzujú a na rozdiel od reťazí ich vodič nemusí hneď skladať, keď nabehne na asfalt.
Vyjazdené koľaje - pomoc alebo nebezpečenstvo
Vo vyjazdených koľajniciach v snehu hrozí, že to bude namrznuté a bude sa šmýkať a teda sa následne môže stať, že auto skrúti do hodín. Samozrejme sú vodiči, ktorí ich využívajú, ale ani na štvorkolkách to nemusí byť bezpečné. "Ak zhodnotím, že je diaľnica nedostatočne upravená a je to na spomalenie, tak pokojne idem aj 80 kilometrov za hodinu. Zbytočne sa netlačím dopredu. Pretože síce stratím minútu - dve, ale získam nerozbité auto, nespôsobil nikomu škodu, prípadne fatálne následky," dodal Maroš Palesch.