Pri nehode stačí zavolať 112. Akú možnosť majú ale sluchovo či rečovo znevýhodnení?
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Možno ste sa už niekedy ocitli v situácii, keď ste potrebovali pomoc hasičov, záchranárov či policajtov. Pre zdravých ľudí to nie je problém. Stačí vytiahnuť telefón a zavolať na 112-stku. TV JOJ sa pozrela na to, aké možnosti majú sluchovo či rečovo znevýhodnení ľudia v núdzi.
Pri Rimavskej Sobote dostal vodič šmyk na poľadovici. V aute sedeli muž a žena. Zavolať na tiesňovú linku nedokázali. Obidvaja boli totiž rečovo aj sluchovo postihnutí. Manželia mali v tomto prípade šťastie. Pomoc im privolali okoloidúci vodiči. Čo ak by ale havarovali na málo frekventovanej ceste a pre svoj zdravotný postih telefonovať nemôžu?
Pri nehode stačí zavolať 112. Akú možnosť majú ale sluchovo či rečovo znevýhodnení?
Ešte donedávna sa museli spoliehať na svojich príbuzných, prípadne niekoho počujúceho, už niekoľko mesiacov tiesňovú linku dokážu kontaktovať aj sami. "Od 1.1.2018 je možné na linku tiesňového volania 112 zasielať aj sms správy," uviedol Petar Lazarov, hovorca MV SR. "Teraz to počujem prvýkrát, nevedel som o tom. Potešilo ma to. Je to neskutočne veľká pomoc," povedal Róbert, ktorý je čiastočne sluchovo znevýhodnený.
V správe nie je potrebné používať diakritiku. Človek v núdzi by mal stručne a jasne popísať o aký problém ide. "Čo sa stalo, kde sa stalo, čo sa práve deje, prípadne akú pomoc potrebuje. Operátor spätne napíše cez sms ďalšie otázky, ktoré sú potrebné na to, aby vedel zhodnotiť situáciu," vysvetlil Petar Lazarov.
Táto služba sa stretla s veľmi pozitívnym ohlasom. Len počas prvého dňa fungovania prijali 168 správ. Za 1 rok to bolo takmer 30 tisíc. "Z čoho samozrejme musíme odrátať aj tie správy, ktoré boli riešené v rámci jedného prípadu. To znamená, že jeden prípad môže mať od niekoľkých až po desiatky správ, kedy operátor vyťažuje danú osobu," informoval hovorca MV SR. Z celkového počtu zaznamenali aj niekoľko neopodstatnených správ. Ide o omyly, alebo aj zámerné zaťažovanie operátorov. Rekordér poslal za 4 dni 558 neodôvodnených správ. "V prípade zneužitia tiesňovej linky je 1659 eur," dodal Petar Lazarov.
Kontaktovať 112 prostredníctvom správy môžu aj ľudia, ktorí sú síce počujúci, no z nejakého dôvodu nemôžu telefonovať. Ide napríklad o obete domáceho násilia.
Linka horských záchranárov je vyťažená najmä v zimnom období. Zachraňujú životy aj v nedostupných miestach: