Polojasno
Bratislava
Kornel
26.11.2024
Írska nízkonákladovka patrí medzi najväčších znečisťovateľov ovzdušia v Európe
Zdielať na

Írska nízkonákladovka patrí medzi najväčších znečisťovateľov ovzdušia v Európe

DUBLIN / Medzi desiatich najväčších znečisťovateľov ovzdušia v Európe sa dostala írska letecká spoločnosť Ryanair. Je to prvýkrát, čo sa do prvej desiatky dostala letecká spoločnosť. Ostatnými znečisťovateľmi na vrchole rebríčka sú totiž uhoľné elektrárne. Spoločnosť Ryanair sa bráni. Tvrdí, že takýto výsledok vznikol iba vďaka tomu, že majú najviac lietadiel.

Spoločnosť Ryanair vydala stanovisko, v ktorom píše: "Ryanair je najzelenšia a najčistejšia letecká spoločnosť v Európe. Na jedného pasažiera produkuje 67g CO2, čo je o 25% menej ako ostatné veľké európske aerolinky. Naša enviromentálna politika sa navyše zaväzuje znížiť podiel CO2 na 61,4 g. To znamená ďalšie 8% zníženie."

Napriek tomu je v Európskej únii najviac podporovaná práve letecká doprava. Paradoxom je, že minulý týždeň sa sprísnili už teraz prísne limity pre nové autá. Toto už kritizujú aj mnohí europoslanci, ktorým prekáža, že jeden druh dopravy sa rieši až príliš a napríklad letecká doprava sa neobmedzuje vôbec.

"Vôbec sa tu nedbá na to, akým obrovským spôsobom sa tu rozvíja a ešte podporuje letecká doprava, ktorá ešte má niekoľkonásobne narásť, pritom sú to najväčší znečisťovatelia vzduchu a zároveň akým obrovským znečisťovateľom z dieselových motorov lodí je toto odvetvie. Keby sme dokázali presmerovať naše úsilie na prepravu tovarov z kamiónov aj lodí napríklad na železnice, mohli by sme skvalitniť železnice a znížili by sme znečistenie životného prostredia," hovorí Branislav Škripek.

Treba povedať, že prítomnosť oxidu uhličitého v ovzduší je normálna. Veď ho vydychujú ľudia, zvieratá a čiastočne aj rastliny. Rastliny ho však absorbujú a v procese fotosyntézy vytvárajú kyslík.Takže ideálne by bolo, keby emisie oxidu uhličitého a jeho spotreba boli v rovnováhe. Ale nie je to tak. Vďaka ľudskej činnosti množstvo oxidu uhličitého v atmosfére rastie.

Meteorologička Mirka Jarošová dodáva: "Čím je viac CO2 v atmosfére, tým je viac teplejšia a tie dôsledky môžeme pociťovať stále viac. Dokáže poňať oveľa viac vlhkosti, s tým sa spájajú prehánky a búrky, ktoré sú čoraz intenzívnejšie a lokálnejšie. Na malej ploche spadne veľa vody a tá spôsobuje prívalové povodne a veľké škody."

Priveľa oxidu uhličitého v atmosfére teda ohrozuje celé ľudstvo. Oxid uhličitý vás však môže priotráviť alebo aj zabiť aj pri celkom bežných činnostiach. V našom spravodajstve sme pred časom informovali o dvoch priotrávených mužoch v Kechneci na východe Slovenska. Tí sa priotrávili oxidom uhličitým v kadi s kvasenou kapustou.

V obci Dulovce zas úradoval oxid uhličitý vo vínnej pivnici. O život pritom prišiel 76-ročný vinár a v bezvedomí skončili ďalší traja ľudia. Priotráveniu oxidom uhličitým sa nevyhli ani dobrovoľní hasiči a dvaja záchranári v obci Hodruša Hámre. Stalo sa to, keď sa dobrovoľní hasiči snažili vyčistiť hlbokú šachtu. 

V každom prípade oxid uhličitý produkujeme vlastne všetci, pri každom výdychu. A čo myslíte, kto ho pri presúvaní sa z miesta na miesto vydýcha viac? Cyklista alebo chodec? Podľa britskej štúdie na 10 kilometrovom úseku vydýchne cyklista do ovzdušia 53 gramov CO2. Chodec ho však vydýchne viac, až 122 gramov. 

A to preto, lebo na prekonanie tejto trasy potrebuje cyklista približne 47 minút, ale chodec až dve hodiny, počas ktorých musí samozrejme dýchať. 

Téma znečisťovania ovzdušia lietadlami sa rieši aj na európskej úrovni:

Súvisiace články