Zatiahnuté
-1°
Bratislava
Emília
24.11.2024
Z letušky sa stala pilotka. Slovenka Sandra prezradila, ako prebieha výcvik pilotov
Zdielať na

Z letušky sa stala pilotka. Slovenka Sandra prezradila, ako prebieha výcvik pilotov

BRATISLAVA / Podiel žien medzi komerčnými pilotmi je vo Francúzsku a Švédsku približne 8%, vo Fínsku 12 %, celosvetovo necelých 6%. Ženy sú lepšie pilotky než muži. A muži sú lepší piloti, než ženy. To sú slová jedného pilota, ku ktorým sa vyjadrila aj Sandra Sandtnerová -letuška, pilotka vo výcviku. Slovenská pilotka prezradila aj to, ako výcvik prebieha.

Súkromný život letušky je niekedy naozaj náročný. Sandra Sandtnerová letuška a pilotka vo výcviku, to má ale inak. Po každom lete sa vracia domov. Jej prvý styk s letectvom prišiel keď mala 18 rokov. Zaujímavosťou pri Sandre je, že lietadlo volá "ona". Podľa jej slov za to môže angličtina. "Keď prišiel môj prvý styk s letectvom bolo to všetko v angličtine. Tam sme sa o lietadle bavili ako o nej - "she"," vysvetlila.  

Na lietanie sa dala nie len kvôli pocitu pri lietaní, ale aj preto, že ju fascinujú tvary lietadla. "Od mala som bola s otcom často pri autách. Aj profesorka na gymnáziu mi povedala, že Sandra vy by ste mali ísť študovať strojarinu. Ja som k tomu ale žiadnu váhu neprikladala, pretože nie som z leteckej rodiny a väčšina mojich spolužiakov išla na ekonómiu, či právo. Ja som sa ale neskutočne našla v tom letectve," povedala. 

Prečo sa z letušky stala pilotka?

"Ide o ten pocit, keď prídeš niekam, že tam patríš. Presne toto som mala v kokpite, hneď ako som začala robiť letušku. Keď som to povedala potom aj doma, že chcem byť pilotkou, tak tam boli predsudky, že som žena, som mladá a tak ďalej. Po čase ale rodina videla, že to myslím vážne a začali ma podporovať. Na 24. narodeniny som išla do leteckej školy, podpísala som kontrakt a už som išla za tým," porozprávala Sandra. 

Priebeh výcviku

​Počas jej pilotského výcviku na ňu dohliadajú inštruktori - muži. Okrem nej sú ale na výcviku aj ďalšie študentky. "Od prvého letu na výcviku to bolo úžasné. Našla som sa v tom. Nechcem robiť nič iné, len toto." Lietanie pri tlakovej výši a níži je rozdielne. "Preferujeme lietať pri tlakovej výši, pretože je počasie stabilnejšie." 

Pri výcviku lieta len s jednomotorovým a občas s dvojmotorovým lietadlom, no sú to piestové motory. "Sú to oveľa citlivejšie motory, ako keď potom lietame s boeingom napríklad. Na výcviku preferujeme lepšie počasie ale samozrejme to nevieme vždy ovplyvniť." Podľa jej slov bolo jej, zatiaľ, najväčšou výzvou na výcviku pristávanie s bočným vetrom. Piloti pri pristávaní zažívajú aj situácie, kedy nie je úplne najjednoduchšie pristáť. "Ja som takú situáciu zažila v nedeľu. Pristávala som na letisku Praha - Letňany." 

Inštruktori do lietania zasahujú len zo začiatku, a potom je pristávanie v ďalších fázach len na študentovi - pilotovi. 

Pozrite si celý rozhovor so Sandrou Santnerovou: 

Súvisiace články