Nákupy cez internet sú čím ďalej tým obľúbenejšie. Ako sa brániť pred podvodníkmi zo zahraničia?
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / O zvyšujúcom trende nákupov cez internet v súčasnosti nikto nepochybuje. Hovoria o tom čísla. Spotrebný tovar podľa štatistík nakupuje na internete 7 až 8 Slovákov z 10. Problémom ale môže byť reklamácia takéhoto tovaru. Najmä, ak je materské sídlo e-shopu v zahraničí.
Keď nakupujete cez internet určite to poznáte. Výrobok, ktorý hľadáte ponúka množstvo virtuálnych obchodov. Ten v ktorom budete nakupovať si vyberiete s najväčšou pravdepodobnosťou vďaka cene, ktorú za výrobok ponúka. Slováci sa ale už za roky nakupovania naučili, že rozhodujúca nie je iba cena. Dôležitý je aj recenziami vyjadrený prístup k zákazníkovi, ale aj to odkiaľ elektronický obchod pochádza. Koncovka SK síce predpokladá, že je slovenský. Vo virtuálnom priestore to ale nezaručuje, že s ním nebudú problémy.
Brožúra - Pomáhame a radíme európskym spotrebiteľom
Najväčší problém môže nastať pri reklamácii, keď sa zákazník dovoláva pomoci u našich úradov. Slovenskí kontrolóri ale na e-shopy zo zahraničia nemajú žiaden dosah. "Pokiaľ spoločnosť sídli mimo územia Slovenska, tak SOI nemá žiadne kompetencie na výkon dozoru," uviedla Danuša Krkošová, hovorkyňa SOI.
V e-shope s doménou SK si zákazník kúpi napríklad elektronickú zubnú kefku. Po čase sa pokazí a chce ju reklamovať. Reklamáciu elektronický obchod nevybaví k jeho spokojnosti, a tak sa obráti na obchodnú inšpekciu. Tá ale pri riešení podnetu zistí, že e-shop je vlastne zahraničným obchodom. V tom momente je spotrebiteľ na druhej koľaji a vo výhode je e-shop. Aj s takýmito prípadmi má Slovenská obchodná inšpekcia skúsenosť. "Podania máme, odpíšeme v každom prípade, ale to neriešime. Len odporučíme Európske spotrebiteľské centrum," informovala Danuša Krkošová.
Európska sieť inštitúcií má svoje zastúpenie aj na Slovensku. Je určená práve na riešenie cezhraničných spotrebiteľských sporov. V prípade reklamácií ale nemá represívny charakter. Nespokojnému zákazníkovi môže skôr ako mediátor napomôcť pri komunikácii s cudzokrajným e-shopom. "Venujeme sa naozaj individuálnym nárokom spotrebiteľa. Čo sa týka kontrolnej činnosti alebo nejakého sankcionovania, predávajúcich zo zahraničia, túto kompetenciu naša sieť nemá," potvrdila Katarína Zalaiová, právny poradca ESC.
Vybavenie reklamácie do 12 mesiacov od kúpy
Ak spotrebiteľ uplatní reklamáciu do 12 mesiacov od kúpy, predávajúci ju môže zamietnuť iba na základe odborného posúdenia, ktoré si na vlastné náklady nechá vyhotoviť znalcom, autorizovanou, notifikovanou a akreditovanou osobou alebo osobou oprávnenou výrobcom na vykonávanie záručných opráv, tzv. určenou osobou, informuje na svojom portáli Európske spotrebiteľské centrum v Slovenskej republike.
Vybavenie reklamácie po 12 mesiacoch od kúpy
Po 12 mesiacoch od zakúpenia výrobku môže predávajúci zamietnuť reklamáciu aj bez poskytnutia odborného posúdenia. V takom prípade si môžete nechať vyhotoviť odborné posúdenie výrobku na vlastné náklady. Ak sa odborným posúdením preukáže, že reklamácia bola zamietnutá neoprávnene, všetky účelne vynaložené náklady na odborné posúdenie vám nahradí predávajúci a znova uplatnenú reklamáciu už nemôže zamietnuť.
Každé riešenie cezhraničných problémom je zdĺhavé. Aj preto nákupuchtivým odporúčajú prípadným problémom predchádzať a radšej sa spoliehať na osvedčené rady.
Čo treba určite skontrolovať:
- referencie e-shopu
- kontakty na e-shop
- funkčný emailový kontakt
- telefonický kontakt
- všeobecné obchodné podmienky
- postup pri reklamáciách