Míňame peniaze a zároveň si hovoríme, že šetríme. Black Friday je fenoménom
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA/SVET / Nákupné šialenstvo známe ako Black Friday sa stalo fenoménom po celom svete a posledné roky sa aj slovenskí obchodníci snažia, aby sa takzvaný čierny piatok ujal rovnako aj u nás. Viaceré obchody ponúkajú zľavy dokonca aj od pondelka, podľa odborníkov ale skutočná zľava môže byť pre nás oveľa nižšia ako obchodníci avizujú. Napriek tomu, v Spojených štátoch zaznamenajú práve v období od čierneho piatku do štedrého dňa až štyridsať percent svojich celoročných tržieb.
K nákupnému šialenstvu viedol kedysi nápad amerických obchodníkov rozbehnúť predaj v deň vďakyvzdania. Pôvodne, výraz čierny piatok vznikol pre dopravné zápchy pred týmto sviatkom, obchodníci mu dali nový rozmer. "Si značili atramentom svoje výdaje a príjmy, no a červeným to boli strany. Naraz zistili, že dni okolo Vďakyvzdania sú v čiernych číslach a tie značili to pozitívne," vysvetľuje etnologička Katarína Nádaská.
Do Európy ho potom obchodníci dostali aj bez toho, aby sme mali deň Vďakyvzdania a skutočne vysoké zľavy v piatok boli aj v Paríži. Slovenska, ktorá vo francúzskej metropole býva vraví, že ľudia tento deň využívajú na nakupovanie vianočných darčekov.
Na Slovensku sa však ešte stále usídľuje a v rebríčku výpredajov rozhodne nevedie. "Black Friday je vyplnením medzery letnými a zimnými výpredajmi a vianočným predajom," tvrdí analytik obchodu Ľubomír Drahovský. "Máme pocit z tých kvázi viditeľne nízkych čísiel a máme pocit, že nejakým spôsobom šetríme a často tak prinášame domov nepotrebnú vec," myslí si sociologička Silvia Porubänová.
Reálna výška zľavy ale môže byť výrazne nižšia, upozorňuje portál sledujúci ceny celoročne. Minulý rok zistili, že mnohí obchodníci zdraželi na jeseň produkty, a potom pri znížení počas Black Friday sme si mylne mysleli že nakupujeme s výraznou zľavou. "Pri zľave 70, 80, 90% by zákazníci mali spozornieť. Priemerná výška reálnych zliav sa totiž podľa našich výpočtov pohybuje okolo 18%," vraví brand manažér nákupného portálu Marek Dobrý.